Hej
Kanske någon här vet lite mer om ventilation än jag.
Vi har inrett en studentlägenhet i vår källare där vi ska sätta in en duschkabin
utanför toalettutrymmet. Det sitter en frånluftsventil längst in i toalettutrymmet, ca
1,5 m från duschkabinen. Utrymmet har vävtapet som målats med en speciell
färg för badrum.
Nu undrar jag lite hur noga man bör vara med ventilationen. 1. Om man kan skippa
fuktfläkt helt och enbart ha självdragsventialtion? 2. Montera en fuktstyrd fläkt i från-
luftsventilen? 3. Dra rör från frånluftsventilen ut där kabinen står och montera en fukt-
styrd fläkt? 4. Montera en fläkt precis ovanför kabinen och föra in fukten i tvättstugan
som finns på andra sidan väggen där det står en fresh avfuktare.

Alternativ 1 är lockande eftersom det inte innebär något arbete. Och jag vill minnas
och nästan alla badrum jag sett har just självdragsventilation. I mina vänners, föräldrars och svärföräldrars hus t ex, har det aldrig varit något problem med detta sätt.

Men som sagt, har ni något förslag?!

Hälsningar
Daniel
 
Självdrag bygger på att det är långa kanaler. Är det bara ett hål i väggen och ut, så blir det ingen utluft, det blir inluft.

Hål i väggen, då behöver ni en fläkt med kallrasskydd (som hindrar att det blir inluft).

Går befintlig ventil till kanal till taket, så kan ni använda den, men duschångan måste på något vis komma dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.