Hej! Jag flyttade in i en bostadsrätt sommaren 2019. Det helkaklade badrummet som innehöll tvättmaskin, badkar, dusch och toalett saknade golvbrunn och var direktanslutna till avloppsstammen. Jag rotade runt lite och såg att stambyte utfördes 2005 av dåvarande fastighetsägare. Jag har letat lite i diverse branschregler men kan inte hitta något krav på att det måste finnas krav på golvbrunn. Jag tänkte kolla här om det finns någon som vet hur det var 2005 och om den kan länka kraven?
Mvh William
 
I duschen måste du väl ha en golvbrunn?
 
Låter märkligt. Har du kollat med dina grannar hur det ser ut i andra lägenheter?
 
Immobil Immobil skrev:
I duschen måste du väl ha en golvbrunn?
Ja, jag håller med - om det nu inte är en duschkabin som TS har.
 
K klimt skrev:
Låter märkligt. Har du kollat med dina grannar hur det ser ut i andra lägenheter?
Jag vet att ca 140 av 168 bostadsrätter saknar golvbrunn efter stambytet som skedde 2005 och vet även att dåvarande fadtighetsägare ägde fler fastigheter i samma område där det skedde stambyte samtidigt och de saknar också golvbrunn. Jag vill egentligen veta om detta är okej enligt dåvarande branschregler att göra på detta sätt. Vad jag fått höra kom badrummeb som moduler, alltså färdigbyggda badrum som monterades.
 
B b8q skrev:
Ja, jag håller med - om det nu inte är en duschkabin som TS har.
Borde ha skrivit det i inlägget men det var ett badkar i badrummet när vi flyttade in. Jag har aldrig sett ett badrum med badkar utan golvbrunn och det är därför jag undrar.
 
Det är nog ovanligt. Men jag tvivlar på att det behöver anses som ett fel.

Men huruvida det är OK enligt reglerna spelar väl inte så stor roll nu? Eller har du blivit ålagd att göra om till golvbrunn?
 
Det spelar väl ingen roll numera. Jag tolkar dina inlägg som att fastighetsägaren gjorde en tveksam renovering av badrum med moduler. Senare har en bostadsrättsförening köpt fastigheten. Det är i så fall i befintligt skick. Samma gäller för den som köper en enskild bostadsrätt. Viktigare är väl hur stort behov av åtgärder är och hur detta bäst görs. Kanske ska det göras kollektivt i föreningens regi eller så får var och en åtgärda själv. Har detta diskuterats i föreningen?
 
K klimt skrev:
Det spelar väl ingen roll numera. Jag tolkar dina inlägg som att fastighetsägaren gjorde en tveksam renovering av badrum med moduler. Senare har en bostadsrättsförening köpt fastigheten. Det är i så fall i befintligt skick. Samma gäller för den som köper en enskild bostadsrätt. Viktigare är väl hur stort behov av åtgärder är och hur detta bäst görs. Kanske ska det göras kollektivt i föreningens regi eller så får var och en åtgärda själv. Har detta diskuterats i föreningen?
Jamen precis, fick en vattenskada i vår hall på grund av att boende ovanför oss duschade så att det blev så mycket vatten att det rann ut i hans hall men det är helt irrelevant nu då försäkringen täckte det men är mest nyfiken på hur branschreglerna såg ut 2005 för nu när vi haft entreprenörer som kollat på att renovera badrummet har nog alla sagt att de aldrig sett ett badrum utan golvbrunn. Så egentligen spelar det ingen roll men är mest intresserad på grund av nyfikenhet.
 
Är verkligen badkaret direktanslutet? Det brukar alltid vara en golvbrunn under badkaret. Jag tänkte om det finns en brunn innanför badkarsfronten? Är duschplatsen i badkaret?
 
Tror att det kan vara en "slamkrypare". Många delar av reglerna gäller golvbrunnar. Ex. så skall golvbrunnen finnas på lägsta punkten, tätskiktet skall vara uppdraget minst 20mm över golvbrunnens nivå vid tröskeln osv.

Men jag tror inte att det explicit står att golvbrunn måste finnas. Fast de andra reglerna är ju svåra att uppfylla om det inte finns någon brunn.
 
M mlkjhr skrev:
Är verkligen badkaret direktanslutet? Det brukar alltid vara en golvbrunn under badkaret. Jag tänkte om det finns en brunn innanför badkarsfronten? Är duschplatsen i badkaret?
Finns ingen golvbrunn överhuvudtaget. Ska se om jag kan få fram en bild.
 
Öh... Det här låter så extremt jäkla konstigt att jag har svårt att tro vad jag läser. Var har de tänkt att vatten från dusch/badkar ska ta vägen då??? Åtminstone i årets branschregler framgår tydligt att golvbrunn ska finnas i badrum. https://www.sakervatten.se/biblioteket
 
W wvilkas skrev:
Hej! Jag flyttade in i en bostadsrätt sommaren 2019. Det helkaklade badrummet som innehöll tvättmaskin, badkar, dusch och toalett saknade golvbrunn och var direktanslutna till avloppsstammen. Jag rotade runt lite och såg att stambyte utfördes 2005 av dåvarande fastighetsägare. Jag har letat lite i diverse branschregler men kan inte hitta något krav på att det måste finnas krav på golvbrunn. Jag tänkte kolla här om det finns någon som vet hur det var 2005 och om den kan länka kraven?
Mvh William
Låter som lägenheten jag bodde i Orminge, ganska otäckt att inte ha golvbrunn om olyckan är framme...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.