Har lite udda förutsättningar och söker tankar om konstruktionslösning.

Bygger badrum under mark med betonggolv och betongväggar. Dushhörnan fuktspärras invändigt och en bit ut på golvet. Vid handfat och toalett bygger jag ut "lådor" med plåtreglar för vägghängd toa (med fixtur) och infällt vatten (rör-i-rör) och avlopp. På köpet får jag då avställningshyllor vid handfat och ovanför toalett. Hela paketet skall sedan kaklas från golv och upp till tak.

Nu kommer funderingarna: Bör jag isolera dessa "hålrum" som bildas? Om ja, med vanlig mineralull? Om jag sen täcker lådorna med OSB/Gips bör jag fuktspärra på vanligt sätt och en bit upp på väggen/ner på golvet eller hur bör man göra?

Kan också nämna att det är torrt i källaren. Väldränerat utanför och isolerat med pordrän. Golvet uppbilat, isolerat och ny platta med vattenburen golvvärme.
 
Var frågan verkligen så udda eller självklar att ingen har någon åsikt????
 
Varför vill du isolera? Värme eller ljud? Jag skulle nog inte isolera om det inte finns någon väldigt bra anledning till det.
Jag skulle nog se till att insidan på dina lådor ingår i tätskiktet och har skvallerrör i nederkanten så att du ser om eventuellt vatten som läcker ut där kommer fram.
 
Är ingen expert, men jag kan inte se att du vinner något på att isolera dessa hålrum såvida de inte är mot yttervägg. OCH, om det är mot yttervägg, så skall man inte isolera på insidan om det redan är det på utsidan. Håller med föregående talare - strunta i att isolera, se till att du har möjlighet att inspektera där du har rörkopplingar, rensa för stopp i avlopp etc.

//Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.