Hur lång tid eller rättare sagt på hur kort tid kan man fixa ett badrum.

Vår hantverkare har verkligen klantat till det för sig när det gäller tidsplanering och nu står julen inför dörren och med det hyresgäster.:blushing:

Därför är min undran på hur lång kort tid kan man fixa klart ett badrum, upp med reglar skivor tätskikt golv med värmeslingor kakling fogning dörr och tröskel behöver fixas vänta på elektriker och röris.

Brunnen är fixad.

Och en sak till, från det golvet är klart hur länge skall man vänta med att starta golvvärmen.

Fick en tidsplan men utan erfarenhet så är jag tacksam Era tankar!:D
 
Det är väl bara att kolla torktiderna egentligen, det är väl det som sätter mintiden. Men det är ju 1.5 vecka kvar till jul så det är ju inga problem om man vill.
 
Att helrenovera ett badrum på en och halv vecka är inte normalt på något sätt.... Varför denna stress och dåliga planering?
 
Hantverkare som i princip ljugit och inte varit och arbetat men gett intryck av att ha varit det. Badrummet är i ett fjällhus så jag bor inte där!
 
räkna med 1veckas jobb för tätskikt och plattsättning, kanske 1-1,5 veckas jobb med montering av skivor, inredning (wc dusch mm) lister. Om det går bra och det är ett normalstort badrum på ca 4kvm golvyta.

Badrummet går att göra fortare, men då kostar det...

golvvärmen kan startas 28dagar efter golvfogning

Sälen?
 
Nej inte Sälen!

Diskuterade just golvärme påslagning igår och badrumskillen hade en annan åsikt argumentet var att söderut hade varmare klimat och utgångstemperaturen var högre.

Tacksam om lite fler synpunkter ang golvvärme

Han hade tillgång till badrummet från mitt oktober ! Nu har jag kontakter som skall bevaka att det går enl plan!
 
Mikael_L
MiaSthlm skrev:
Därför är min undran på hur lång kort tid kan man fixa klart ett badrum, upp med reglar skivor tätskikt golv med värmeslingor kakling fogning dörr och tröskel behöver fixas vänta på elektriker och röris.
Ja det beror väl väldigt mycket på vem som ska göra det, och hur länge man behöver vänta på elektriker och röris.

För mig tar det väl 3-4 veckor gissar jag, då jag inte har någon erfarenhet och måste vara noga och tänka till över varje steg. + att jag inte vet vad som behövs och får extra tid i att handla eller vänta på grejer.
Ska ni göra det själva nu, och med tanke på att ni frågar om det här, så lär det ta betydligt mer tid än 1,5 vecka.


Golvvärme får ni kanske klara er utan den första tiden i vilket fall.
 
Om golvvärme inte skall slås på förrän efter 28 dagar kan den spärras så inte hyresgästerna slår på den!
Och vad händer om den slås på.

Nej det är inte vi själva som skall göra det utan den hantverkare som jag först anlitade p g a att det helt enkelt går att få tag på någon och huset är uthyrt från 21 december. Planeringen var at det skulle vara klart första dagarna i dec, av naturliga skäl ville jag ha en buffert
 
mikael_l: jag tolkar det som att hon fått en ny tidsplan av hantverkarna

snickringen kan ta längre tid eftersom du skriver reglar... ska det byggas någon ny vägg?

Mia: lyssna inte på nått snack om utgångstemp :) det är cementen i fixen och fogen som ska härda i sin egen takt i normal temp, slår du på elvärme torkar det på tok för fort.
Ska värmen slås på tidigare så ska du ha skriftligt, från Leverantören av fix fog, att det är ok.

Man kan slå av strömmen till golvvärmen och sätta en tapebit över brytaren + att man skriver en lapp att värmen inte får slås på förrens tex 21/1 -2012


Ok det börjar bli panik också i Sälen på många ställen

Förtydligande ang att det går att göra badrummet fortare: det finns tätskikt som är plattsättningsbara efter ca 2timmar och fix som är fogbara/gångbara efter några timmar.
 
Ang tidsplan så satt jag med hantverkaren i går och han hade gjort en tidsplan, som vi var tvungna att tighta till lite eftersom han inte lyssnat på när det skulle komma hyresgäster.

Att det behöver nya regler m m är att den glada badrumsrivaren rev lite för mkt.
 
Är det tänkbart att byta till en annan badrumslösning? Om man plastar golvet och sätter plast, våtrumstapet eller våtrumspaneler typ fibo-trespo/alloc wall and water på väggen borde det gå betydligt snabbare att få badrummet klart. Har du vinylmatta på golvet så kan du sätta in en radiator istället för golvvärme men ändå få ett golv som inte är kallt. Dessutom blir det billigare. Mattor i ett 4 kvm badrum kostar omkring 10000 uppsatt och klart. Våtrumspanelerna ligger på ca 550 kr/kvm + montering.

Försäkringsbolagen godkänner dessa paneler förutsatt att de är monterade enligt anvisningarna (just det, anvisningarna - ej GVK eller BKR-regler). Jag kollade med länsförsäkringar dalarna för bara några dagar sedan.
 
risken med att tighta till en tidsplan är att det KAN bli fusk...
Hoppas att allt går bra och att ni blir nöjda med erat badrum tillslut
 
Håller med om det flera skriver. Det går alltså att göra fortare antingen med dyrare material eller ett hårt schema ev helg/kväll/nattjobb. Med bra planerande och genom att pusha så man alltid lämnar arbetsplatsen när det ändå är torktid

Angående golvvärme så håll slaviskt på att inte starta den. Några diskussioner om olika förhållande är fjanteri. Det är samma rekommendationer i Luleå som Malmö. För korrekt vidhäftning vill man att fixet torkar ut naturligt och inte tvingas härda under för hög temperatur. Det finns fix som kan användas med golvvärme ganska omgående som använts i stressade byggen med höga förluster på hyresintäkter
 
pelpet skrev:
Är det tänkbart att byta till en annan badrumslösning? Om man plastar golvet och sätter plast, våtrumstapet eller våtrumspaneler typ fibo-trespo/alloc wall and water på väggen borde det gå betydligt snabbare att få badrummet klart. Har du vinylmatta på golvet så kan du sätta in en radiator istället för golvvärme men ändå få ett golv som inte är kallt. Dessutom blir det billigare. Mattor i ett 4 kvm badrum kostar omkring 10000 uppsatt och klart. Våtrumspanelerna ligger på ca 550 kr/kvm + montering.

Försäkringsbolagen godkänner dessa paneler förutsatt att de är monterade enligt anvisningarna (just det, anvisningarna - ej GVK eller BKR-regler). Jag kollade med länsförsäkringar dalarna för bara några dagar sedan.

Tack för tips! Nu har det gått lite för långt allt är bortrivet och t ex finns det inte plats för radiator tidigare satt något mystigt över dörren. Kakel är inköpt osv. Det finns ett till duschrum i huset och tanken var att båda skall ha liknande utseende och standard.
 
Angående golvvärmen så är nog det bästa att inte koppla in den i centralen innan den får användas...
Hyres folk som fryser bryr sig nog inte om någon lapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.