Jag har ett ganska stort badrum där golvbrunnen är placerad långt ut i rummet. Jag skulle vilja renovera och ersätta det hemska bubbel-hörnbadkaret med en rejäl dusch plus ev ett vanligt badkar.

Skulle i möjligaste mån vilja slippa att bila upp golvet med vattenburen golvvärme och flytta golvbrunnen. Har ni förslag på någon snygg lösning utan att flytta golvbrunnen? Att ändra fall på golvet eller bygga väggar har jag inget emot.

Ritning av badrum med mått, golvbrunn markerad med röd cirkel, hörnbadkar och plats för badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvbrunnen är den röda cirkeln på bilden. Badrummet har två fönster som också ställer till det (nedre delen av bilden)
 
En tänkbar lösning är att du skaffar en duschkabin, det finns rätt stora sådana, som täcker golvbrunnen. Då kan du dra ett rör från kabinens avlopp till brunnen. Titta på Macros hemsida.
 
BirgitS
Hur gammal är golvbrunnen?
Om den är gammal (innan någon gång på 90-talet tror jag det är) måste den bytas ut.

Har du kollat vad så kallade duschbadkar har för mått och hur man ansluter dem till golvbrunnen?
 
Jag skulle helst vilja duscha direkt på golvet, utan badkar eller kabin. Jag vet inte hur gammal golvbrunnen är. Är det med/utan klämring som är avgörande?

Hur tror ni det fungerar om jag bygger en vägg av glasblock som bilden visar?

Ritning av ett badrum med badkar, toalett, föreslagen plats för golvbrunn och utrymme för dusch med glasblocksvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammal är golvbrunnen?
Om den är gammal (innan någon gång på 90-talet tror jag det är) måste den bytas ut.

Har du kollat vad så kallade duschbadkar har för mått och hur man ansluter dem till golvbrunnen?
Den behöver väl inte bytas bara för att han tar bort badkaret. Gäller ju vid renovering.
 
BirgitS
H Hantlangaren skrev:
Jag skulle helst vilja duscha direkt på golvet, utan badkar eller kabin. Jag vet inte hur gammal golvbrunnen är. Är det med/utan klämring som är avgörande?

Hur tror ni det fungerar om jag bygger en vägg av glasblock som bilden visar?
Vet du hur gammalt badrummet är, är det ens ett tätskikt som tål att man duschar direkt på golvet?

När det gäller golvbrunnens ålder kan du fråga om just det i Badrumsforumet, om ingen mer VVS-kunnig dyker upp här.

För att underlätta för städning av golvet under badkaret kan du ha en rörlig duschvägg/dörr i stället, dessutom undviker du problem med att vatten samlas vid väggen pga fallet. Om det är fönster i väggen längst ner kan det vara bra att skydda det.
Ett vanligt badkar är kring 160 cm långt medan du ser ut att ha ritat in ett som är ungefär 120 cm, om nu golvbrunnen är 116 cm från väggen till vänster.

R RoBo skrev:
Den behöver väl inte bytas bara för att han tar bort badkaret. Gäller ju vid renovering.
TS skrev även om att göra om fallet på golvet och göra väggar.
 
Jag har tänkt att riva ut befintlig klinker och kakel, flytspackla och bygga upp nytt tätskikt mm. Att byta golvbrunnen hade jag inte räknat med :(.
Trodde det skulle räcka med ny manschett och klämring.
 
Om du vill flyta om så kommer ju brunnen att hamna i nivå under golvet. Är inte det obra?
Var ska vattnet från badkaret ta vägen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.