Hej, nu skulle jag behöva lite tips och råd. Vi har äntligen kommit så långt i vår husenovering att det är dax att börja i källaren.

Där har vi ett gammalt våtutrymme med bad, dusch och tvättmaskin. Totalt är ytan 33 kvm varav två av väggarna är ytterväggar. Detta utrymme hade vi tänkt fräscha upp bla genom att riva gammal kakel och puts och sätt upp nytt, bygga en liten bastu och kakla det målade betongolvet. Efter att ha hållit på en helg med att riva kakel(det gick bra) och gammal puts gav jag tillfälligt upp. Att riva putsen var ett rikitgt slitgöra... Nu till mina frågor:

1.Finns det någon smart maskin man kan använda för att riva gammal puts?

2.Måste man fuktspärra mot ytterväggarna där vi kommer att ha dusch och bastu? Har fått olika uppgifter om det.

3.Om det inte finns något enkelt/enklare sätt att riva puts, skulle man då istället kunna regla och gipsa dom väggar som ska kaklas?

4. Måste man isolera bastuväggarna om samtliga 4 väggar är betongväggar och ingen är en yttervägg? Skulle det räcka med regla och sätta panel?

5. Sista frågan, för nu , måste man slipa bort gammal färg på betonggolvet innan man lägger nytt klinkers?

Alla svar & hjälp tas tacksamt emot!
Mvh Stefan
 
Varför river du putsen? Är den inte jämn nog att kakla på? Jag skulle vilja påstå att det är ett helt onödigt jobb att riva den, jämna bara av den.

Jag ringde idag en uthyrningsfirma och frågade om maskiner att slipa putsade väggar med, jag villl ha bort tät färg. Han jag pratade med lät mycket skeptisk till att man orkar slipa något djupare, särskilt inte om det är ojämt, så för min del blir det till att börja nerifrån där den stora fukttransporten sker, för att kunna måla där med silicatfärg. Golv däremot finns det ju bra slipar till, men de är så tunga (90 kilo) att man inte kan använda dem på väggar.
 
Hej. Bra fråga, jag har bara tagit för givet att jag måste bort med den gamla putsen för att få upp den nya. Den puts som sitter på väggen känns så gammal, den dammar som tusan när man skrapar och faller till marken i ett stor dammoln!
 
Gipsa direkt på väggen så blir den slät och fin att kakla på.

Limma hela skivan med casco super set lim, Tremco pl 400 eller liknande med strängar ca 30 cm isär och sätt sen skivan på plats och borra och slå i spikplugg ca 12 st. Har själv gjort så vid ett par tillfällen och det blir så bra.

Jag har hört olika versoner om fuktspärr i källare på betong med men jag skulle nog fuktspärra dusch, bad m.m

I mitt badrum i källaren med putsade väggar fuktspärra jag 3 väggar och golvet så det är tätt vid dusch och bad hörnen

Kolla min renovering under Badrum, vet inte hur man länkar dit.
 
Det lät ju som en strålande idé! Kollade din tråd under badrum, ruggigt fint har ni gjort!

När jag kollar på bilderna ser det ut som er källare till stor del ligger ovan mark, du tror inte jag kan få fuktproblem om jag skulle göra på samma sätt som dig?
Vår källare är en traditionell källare med små källarfönster, ca: 170 är under mark och 50 cm ovan mark.
 
Sterre, sätt absolut inte inte gips eller trä på de väggar som är ytterväggar. Gips är fuktkänsligt, och du kommer nästan garanterat att få mögel i skivorna av den tillskjutande fukten utifrån. Använd alltså bara oorganiska material mot ytterväggarna.

Vad gäller putsen, om den är dålig, smulig och kanske ligger bom så ska den bort. Bilhammare med bred mejsel brukar funka bra. Jag tycker att du ska använda tätskikt på de väggar och golv som kommer utsättas för direkt vattenbegjutning, men lämna övriga ytor utan, för fukttransportens skull.

Vad beträffar färgen på golvet, ta bort den. Man kan lira med att testa vidhäftning och så vidare, men det går ganska snabbt att få bort den med en saneringsfräs. Tar du bort den så får du dessutom bättre fukttransport.
 
Tack så mycket för din svar. Bilhammare och ett par kalla pilsner får det bli, helgen är räddad... :cool:
 
tjenare sterre! många frågor.ytan är väldigt stor,om du lägger på ytterväggarna är väl ok?vore detta till mig hade jag gjort följande.reglat ytterväggarna med plåt reglar 60 cc o dubbel gips med förskjutna skarvar.flytta ut väggen en bit,så inte isoleringen kommer i kontakt med ytterväggen.du skulle ha kakel på golvet,så passa på o slå en vinkel på golvet.golvet ser trevligare ut om det är i vinkel o lättare att lägga. om du inte kan petagurassats så ta 3 4 5 i dm eller dubbla meter går också.prima hela gipsytan o gumma i duschen,rämser i vinklar o manchetter över rörgenomföringar.lägger du inte värmegolv så blir det inget trevligt badrum.får du bort färgen , kan du prima betongen o limma på någon form utav isolering, vanlig frigolit hård o flytspackel,finns även speciell med spår i svindyr som man lägger plattorna direkt på.höjden i källare brukar inte va så bra,så man måste tänka på det .lägger du ingen isolering på golvet ,går värmen rakt ner,o blir väldigt oekonomiskt.du har inte nämt va din gammla yttervägg va konstruerad av. detta va kronglit att förklara.det blir någ inte gratis heller , men det kan bli trevligt .titta i tylös katalog om bastu,finns säkert andra sätt o göra på men jag skulle göra såhär
 
Hela vår källare är under mark som vi dränera om och la platonmatta på m.m för 6 år sedan.
Jag gipsade bara en innervägg som var väldigt ojämn annars kaklade jag rätt på den gamla putsen efter att jag primat den.

Fuktspärrade väggarna vid dusch, bad och hela golvet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.