Har ett badrum på souterrängplan som det är hög tid att ta tag i. Huset byggdes 1980, badrummet har gjorts om en gång, dock har man då inte bytt golvbrunn eller plastmattan. På väggarna har man satt glasfiberväv och kakel, man har använt Lip duk under kaklet. Strax under 4m2. Har uppmätt fukt kring golvbrunn samt mögelpåväxt i mjukfogar.
Huset och souterrängplan står på betongplatta på 40-80mm markisolering av lättklinkerblock och värmekabel.

Bild från inspektionslucka mot platta och stammar:

Inspektionslucka med synlig betongplatta, rörstammar och grus under ett befintligt golvlager i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av badrummets 4 väggar är en källaryttervägg av betong, som sen är uppreglad med vad jag tror är 70mm plåtregel och standardgips, resterande väggar är träreglar och gips och vetter in mot huset samt skiljevägg mot grannen (radhus).

Det känns lite oklart hur jag skall bygga upp badrummet efter att allt är utrivet. Det finns ju utan tvivel viss påskjutande fukt på ytterväggen, dock borde det nu vara minimalt då huset är dränerat (Isodrän) 2011. Just källarväggen i badrummet är dock inte dränerad sedan det byggdes, då rummet ligger under/bakom övervåningens markplan. Däremot är gavel och framsida dränerad.

Mina funderingar är mest kring hur man skall tackla ytterväggen, bör man regla upp en ny vägg så betongen blir ventilerad bakom badrummet (kan ventilera in mot klädkammare vägg i vägg som har frånluft) eller bör man fuktspärra betongväggen direkt med något system som är diffusionsöppet och godkänt för källarvägg?
Då blir ju övriga väggar ett problem när man skall tätskikta då de är av trä/gips och ej betong, finns väl inget system som är godkänt för båda typer eller godkänt att blanda? Det är inte heller ett alternativ att mura upp väggar då det skulle resultera i att jag får riva halva nedervåningen och en trappa.

Detta kanske blev obegripligt men hoppas att någon sitter på något form av svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.