Jag håller på och gör ett nytt badrum från golv till tak. Badrummet är på övervåningen och golvet är av trä.
Hur gör man uppbyggnaden av golvet? Jag skall ha golvvärme och klinker. Min snickare vill göra på detta vis:
1.Spackla alla springor
2.Måla med tätskikt direkt på gamla trägolvet
3.Lägga på golvvärmeslingorna
4.Gjuta upp golvet med en armerad fyllning.
5.Lägga på kakel.
Själv vill jag göra såhär:
Lägga golvspånskivor ovanpå det sviktande trägolvet, spackla, prima, värmeslingor + gjutning, måla på med tätskickt (gummifärgen), lägga på klinkers.
Har någon facit?
 
Jag hade aldrig mer lyssnat på den snickaren i annat än snickarfrågor vad det nu är...Hans förslag är förkastligt och kommer leda till fuktskador.

Jag hade gjort så här:
Brutit upp trägolvet för att kolla hur väl reglat det är. Svajar det nu lär det spricka sen...Kompletterat golvreglarna.
Skruvat samt limmat våttåligt golvspån på reglarna.
Lägga armering.
Prima.
Värmeslingor.
Spackla med armerat flytspackel.
Tätskikta efter tillverkarens anvisningar.
Lägga klinkers.

mvh
 
Snickaren har i sin tur rådfrågat fackmän och när jag frågade en fackman på K-rauta beskrev han samma arbetsmoment som min snickare. Han sa att jag inte behöver lägga något golvspån.
Men jag tycker din beskrivning låter bra, men kan jag inte lika gärna lägga golvspånet ovanpå trägolvet? Finns det inte "färdiga" regler för detta?

Mvh Johan
 
Alternativa lösningar på golvet är okej bara du vet att det blir tillräcklig böjstyvhet för att det inte ska spricka sedan, så det är ju inte säkert du behöver bryta upp det...det kanske funkar att lägga spån direkt på...men det är ju svårt att avgöra utan att ta en närmre titt på det eller i alla fall kolla regelavståndet.

Jag tycker det Abbe säger låter bra tycker jag men skulle även trycka in ett lager primer mellan spackel och tätskikt.

Snickaren borde åka på kurs...och i bygghandeln (K-rauta) jobbar inga fackmän man kan lita på!! Det är många här inne som har fått erfara det!!
 
Sulan_gbg skrev:
och i bygghandeln (K-rauta) jobbar inga fackmän man kan lita på!!
Klassar man ens K-Rauta som en bygghandel..?
Även om man vänder sig till proffsbutiker så är det svårt att hitta kunnigt folk. Mest nasare som ljuger ihop något om dom inte kan svaret.

F.ö. så hade jag också byggt som abbe1001 föreslår.
 
Det är möjligt att du kan lägga golvspånet ovanpå trägolvet, det går inte att svara på utan att veta hur bjälklaget ser ut (dessutom bygger det ju någon cm till med trägolvet på plats) och däri ligger väl problematiken...

Jag har lärt mig att i princip inte lita på någon utan att kolla regelverk, branschregler o.dy. samt därefter använda lite sunt förnuft. Det utesluter "bygghandelns" kunskaper fullständigt, krasst & hårt, ja, men tyvärr sant...!

Den primer Sulan-gbg nämner mellan spackel & tätskikt kan kallas lite allt möjligt beroende på tillverkare, jag är inte ens säker på att alla tillverkare har en separat produkt som ska appliceras innan ev. tätskiktsduk eller tätskikt? Kolla med de instruktioner som medföljer ditt fabrikat på tätskikslösning!

mvh
 
en fråga:
jag har hört att det blir för tungt om man har kakel/klinker på övervåningen,stämmer inte det??
vi har tänkt lägga det på våran övervåning..
mvh miramira
 
Det beror på bjälklagets spännvidd och dimension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.