ska snart börja rita vårat hus och har kollat på olika tillverkare för att få inspiration. Idag har i princip alla tillverkare dusch och bastu på övervåningen. vilka fördelar kan finnas med detta? är det mest utrymmesskäl man gör så eller?
 
Några särskilda fördelar kan jag inte se förutom att de oftast kommer närmare sovrum om de ligger på övervåningen. Tror nog att de flesta som har problem med badrum är de som ligger på övervåning med träbjälklag. Har dock inga belägg för detta påstående.
 
Anledningen är väl troligen att man vill få en öppnare planlösning i "entreplanet". Har man då ett par smårum så sabbar det denna känsla. Sen finns ju inte heller källare där tex bastun ofta annars är placerad.

Sen är det också som Abbedabbe skriver att man inte vill gå ner på natten för att gå på muggen. (säger jag som måste gå ur huset för detsamma dag som natt.

Dock är det ju inget som hindrar er från att välja att ha toalett/bastu på nedervåningen antar jag om ni nu ska köpa nytt.
 
nja inte direkt, men vår tanke är att ha tillgång till dusch och bastu från pool och "badtunna" på utsidan av huset. Vill inte gärna behöva springa i trappen efter man badat. :)
 
I så fall skulle jag göra toa + dusch uppe och toa + bad (spa) nere.
 
En annan anledning kan vara att ett tvåplanshus ofta är uppdelat i två zoner. Den övre våningen är mer privat med sovrum och stort badrum. Nedervåningen har gemensamma utrymmen med en liten toalett för gäster. Gästerna behöver ju aldrig använda ett badrum.
 
Varför vi har så:
Vi har dusch/toa och tvättstuga uppe med sovrummen eftersom vi duschar varje dag efter att man sovit och slänger lortkläderna i tvättstugan nära där man tar av sig dom och nära in i rena garderoben efter tvätt
Badar gör vi inte så ofta, max några gånger i veckan om man har barn så den är nere. Lite spring i trappen men så är det ju om man har två våningar, mindre spring än den dagliga duschen och att springa upp och ner med tvätten.

Tycker också att det är så fint med fräscha badrum utan duschdrapperier mm så den är jättefin att ha som gästtoalett (fast vi använder den ju mest då som bor i huset och har kök matrum och vardagsrum nere) mot att ha en trång liten skrubb till toa för gäster.

Vi har då ingen pool med bastu ute =)
 
Vi har badrum med bad på nv och dusch på övervåningen. Det är underbart att efter att ha tagit ett bad kunna sätta sig vid brasan och se TV. Lika så att duscha direkt på morgonen innan man går ned och äter frukost.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.