...går det? Eller är det lönlöst att försöka planera in toalett, handfat och dusch på två ynka kvadratmeter? Och inte ha Stockholmsdusch och pyttepyttehandfat naturligtvis...

Alltså, det GÅR ju, men kan man använda ett sådant litet badrum i praktiken utan att få blåmärken varje gång man ska in där?
 
Kanske fungerar men det beror lite på hur rummet är planerat, vart finns dörren och avlopp tex?

Handfat i hörnan och förvaringshyllor högt upp på väggen ger lite mer plats.
 
Rummet kommer att bli rektangulärt med dörren mitt på ena långsidan. 2x1 meter. Handfatet hade jag tänk mig rakt fram, toalettstolen till höger, där står nuvarande toalett. Till vänster duschen i det som idag är en garderob, här finns inget avlopp idag. Ska alltså slå ihop ett toalettrum med en garderob.

Verkar det vettigt? Eller kan man planera utrymmet bättre?
 
Nja... låt toaletten stå där den är, duschen till vänster men försök att sätta handfatet i övre högra hörnet "Brevid" toaletten. Den metern framför dörren kommer du att vilja ha för att kunna vända dig om. Jag lovar... Sätt upp en smalare, "fuktsäker" (metall tex.) hylla som sträcker sig längs hela lång-väggen, ca +30 cm ovanför handfatet.

På så sätt får du plats med en spegel mitt emot dörren och får rummet att se större ut. Och hyllan behöver inte vara så djup men fyller en suverän funktion då den den används både för dusch-prylar och du kan ha tandborstmuggarna i andra änden.

Låter det konstigt eller förstår du hur jag menar (vet inte om jag uttrycker mig ordentligt... tappat orden i dag och hittar dem inte igen ;) )
 
Okej, det låter vettigt. En stor spegel rakt fram hade jag tänkt i vilket som. Men hur får man plats med handfatet och toan "på samma ställe"? Ska toan vara närmast den vägg där dörren sitter och handfaten längre in?

Hmm...synd att man inte kan rita direkt här i inlägget...
 
Mmm... håller med dig, det vore bra om man kunde rita direkt!
Jo, jag tänkte som så att man kunde sätta handfatet längre fram mot dörren och handfatet.

Ett alternativ är att sätta toalettstolen med ryggen mot långsidan men nära den korta sidan till höger, under hyllan och sätta handfatet direkt innanför dörren.
 
Vänta! Det blir ju faktiskt för trångt!

Kom på mig själv med att svara utan att tänka efter ordentligt :-[

Toa-stolen måste ju förstås sättas i hörnet då, ut diagonalt från hörnet för att du ska få plats framför...
 
Man kan ha en duschhörna med WC-stolen. Skönt ha nånstans att sitta och duscha... ;D
 
Och ren blir man ;)
 
Glöm inte att det finns lite regler för hur trångt det får vara i ett badrum, det har något med regler för handikappade att göra... men har du ett som är större oxå är det nog inget problem.
 
r.borgmaster skrev:
Såna regler gäller väl offentliga lokaler och uthyrningsbostäder? För inte är det väl i lag reglerat hur mycket/lite utrymme man får disponera till olika rum i privata fastigheter?
Det gäller alla fastigheter.

Exempel för villor: Kök, badrum, toalett, ett sovrum och tvättstuga måste finnas i entréplanet och samtliga rum måste kunna användas av en rullstolsbunden person. Sen finns det regler för hur ingång till huset får utformas - det ska vara enkelt att bygga en rullstolsramp. Det hela bygger på att det är samhället som ger bidrag för handikappanpassning av bostaden och därför ställer samhället redan vid bygget krav på att det ska bli så billigt som möjligt att göra anpassningen.
 
Men det kan väl knappast vara något problem med handikappanpassningen då det ju redan är en toalett där? att utöka med en dusch och samtadigt ta bort en garderob lär väl inte ens staten ha något emot?

/Markus
 
nee... det är ju ett befintligt badrum...

har själv byggt ut ett badrum vi hade lite, men dörren in är för smal, men går inte att få dit bredare...

var ca 2x1 meter, men i slutet på den så byggde jag till en vinkel som gick in i ett annat rum (mitt arbetsrum)

i den lilla vinkeln hamnar duschdelen...
 
FlitigaLisa skrev:
Glöm inte att det finns lite regler för hur trångt det får vara i ett badrum, det har något med regler för handikappade att göra... men har du ett som är större oxå är det nog inget problem.
Dessa handikappanpassningskrav, hmm.. långt ord det där ;), gäller väl för nybyggnationer, inte för det som redan var byggt långt innan reglerna fanns, eller....??

//Christina.
 
Riktigt - endast vid nybyggnation. Har skrivits en hel del om detta på forumet tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.