Hej, jag har ett badrum på 2.8kvm som ska renoveras och undra om det här är en rimlig offert?

Plattsättare/hantverkare arbete - 43750
Plattsättare/hantverkare material - 24000
VVS arbete - 22500
VVS material - 15000
Elektriker arbete - 5750
Elektriker material - 6250

total 115 575 - 93 975 med ROT (inredning och kakel/klinkers/fog är inte inkluderat)

Det är materialkostnader jag är mest fundersam över. 24000 materialkostnad för plattsättare/hantverkare känns högt med tanken att badrummet är bara 2.8kvm, eller har jag fel? Kan gips, plywood, fästmassa, flytspackel, ny dörr och ny tak (inte spotlights) kostar så mycket?
 
Redigerat:
BirgitS
Det låter snarast lite billigt för det är inte ovanligt med 150 000 kr.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Låter lite mycket om både inredning och kakel/klinkers saknas.
 
janwide
Jag gjorde dusch, badrum på 5 kvm och samtidigt en wc på 1 kvm. Byte av alla rör, avlopp o tappvatten. Nya innerväggar och tak. Våtrumsmatta på golv och målade väggar. Gjorde det mesta själv. Men anlitade elektriker och mattläggare.
Slutnota c:a 80000 kr (varav 15000 kr till hantverkarnas arbete. Resterande var material).
 
janwide
Kan tillägga att det var MYCKE jobb! Många timmars slit som duktiga hantverkare såklart gjort snabbare men såklart skulle haft betalt för.
 
janwide janwide skrev:
Jag gjorde dusch, badrum på 5 kvm och samtidigt en wc på 1 kvm. Byte av alla rör, avlopp o tappvatten. Nya innerväggar och tak. Våtrumsmatta på golv och målade väggar. Gjorde det mesta själv. Men anlitade elektriker och mattläggare.
Slutnota c:a 80000 kr (varav 15000 kr till hantverkarnas arbete. Resterande var material).
Frågan är vad du räknar som material, badkar, handfat etc. ? Isåfall kan materialkostnaden uppgå till flera hundra tusen. Om du inte räknat in det så tycker jag 80 000 kr för "bygg" material låter överdrivet mycket för så litet badrum och då har jag varit om flera badrumsrenoveringar både större och mindre.
 
janwide
N Napster skrev:
Frågan är vad du räknar som material, badkar, handfat etc. ? Isåfall kan materialkostnaden uppgå till flera hundra tusen. Om du inte räknat in det så tycker jag 80 000 kr för "bygg" material låter överdrivet mycket för så litet badrum och då har jag varit om flera badrumsrenoveringar både större och mindre.
65000 var ALLT material. Allt byggmaterial inkl.slipsats osv. Vägghängd WC. 2st handfat. Blandare till dessa. Kommod. Väggskåp. Duschdörrar. Handdukstork. Takspotar. Hyllor. Elementskydd. Inkluderade också vattenfelsbrytare. Fördelarskåp och en del rör i källaren.
Vi kunde kanske ha spart några tusenlappar på att välja billigare prylar men det kunde lätt har blivit mer än dubbelt så dyrt också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.