Jag håller på med ett husbygge och håller på att förbereda hur jag ska göra med golvet i badrummet på övervåning.

Golvbjälkarna i mellanbjälklaget är reglat c/c 600 och bjälkarna som utgör badrummet är 50 mm lägre än övriga.

Golvet utanför badrummet kommer jag utföras på följande sätt:
  • Skruvlimma 22 mm golvspån på golvbjälkarna
  • Skruva remsor av 22 mm golvspån och lägga värmefördelningsplåt/rör för golvvärme
  • Foam + Laminatgolv 8-10 mm
Alltså bygger golvet utanför badrummet cirka 54 mm vilket då blir 104 mm mätt från bjälkarna under badrum.

Det jag funderar på nu är hur jag på bästa sätt (billigaste/enklaste/lättaste) kommer upp till ungefär den höjden även i badrummet?

Jag kommer definitivt att lägga 22 mm golvspån på bjälkarna i badrummet. Därefter hade jag först tänkt att flytspackla upp till rätt nivå, men det innebär att stora delar av badrummet behöver 82 mm spackel.

Det vore då kanske lämpligt att lägga dubbla lager av golvspån? Då behövs ju "bara" runt 60 mm spackel. Vattenburen golvvärme kommer att gjutas in i flytspacklingen kan jag förtydliga också.

Har ni några tips? Hur hade ni gjort?
 
T
Blir nog rätt så bra med dubbla golvspån. När det är vattenburet så ska det täckas ganska rejält med flytspackel för att det ska bli rätt värmespridning. Du får ju inte 60mm i hela badrummet då du börjar typ med 24mm vid brunnen och sedan på grund av fallet så bygger det på och blir större tjocklek ju längre ifrån brunnen du kommer beroende på hur stort badrummet är förstås.

Att jag säger 24mm vid brunnen beror på hur tjock slang du använder och man inte har en förhöjningsring på monteringsplattan så kan man inte lägga slangen i duschzonen eftersom det i så fall blir för dålig täckning av slangen.
 
  • Gilla
Mansson84
  • Laddar…
Jo, precis det blir ju inte 60 mm över hela golvet så klart. Men då har jag upp till 60 mm att gjuta. Då blir det nog dubbla lager golvspån.

Är det något jag bör tänka på när jag läger det andra lagret? Ska jag lägga det andra lagret på tvärs mot det första? Eller köra med förskjutna skarvar? Ska jag limma även det andra lagret?
 
T
Jag hade kört med förskjutna skarvar men skippat limmet på andra lagret och bara skruvat.
 
En ny tanke jag fått är att om man skulle ha färdigt badrumsgolv cirka 25 mm lägre än golvet utanför. Men hur gör man då bäst med tröskel och uppvik av tätskikt om badrumsgolvet är lägre?

En annan fundering jag har är hur man normalt gör med tröskel i nybygge? Lägger man golvet utanför badrum först för att kunna montera tröskel ovanpå det färdiga golvet? Hur skulle man göra med tröskel om man vill göra färdigt badrummet först av alla rum på övervåningen?

Kanske är dumma frågor jag ställer, men det är sånna här detaljer som jag inte har någon erfarenhet alls av..
 
Ingen som har några råd att ge om detta? :p
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
BirgitS
Jag förstår nog inte problemet. Om badrumsgolvet är lägre så får du ju väldigt hög tröskel/kant på insidan att vika upp tätskiktet mot.

I Intershade skrev:
En annan fundering jag har är hur man normalt gör med tröskel i nybygge? Lägger man golvet utanför badrum först för att kunna montera tröskel ovanpå det färdiga golvet?
Trösklar sätter man dit efter att golven är lagda.
I Intershade skrev:
Hur skulle man göra med tröskel om man vill göra färdigt badrummet först av alla rum på övervåningen?
Man använder en blindtröskel, se https://www.gvk.se/branschregler/go...gande-av-kravet-for-dorroppning-i-vatutrymme/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.