När jag duschar sätter jag alltid på fläkten i badrummet och sen låter jag den gå tills det torkat ut i badrummet. Men min man öppnar alltid dörren och låter ångan gå ut i sovrummet istället. Jag säger att det är bättre att låta fläkten göra jobbet och att det inte kan vara bra att släppa ut ånga i sovrummet. Och min man hävdar att det går snabbare att öppna dörren. Nu undrar jag: vem av oss har rätt? Och vad kan hända om man släpper ut för mycket fukt i sovrummet? Vårt hus är byggt 1937 och taket i sovrummet är ett spännt tak. Badrummet är totalrenoverat 1995 och helkaklat.
 
Båda har rätt: Du har rätt i att det är bättre att låta fläkten göra jobbet, och han har rätt i att det går snabbare med dörren öppen :)

Självklart är det bättre att låta den fuktiga luften ventileras ut genom fläkten (om den är kopplad rätt såklart).

Släpper man ut den fuktiga luften i övriga huset så letar den sig troligtvis upp på vinden där det finns risk att den kondenserar och bidrar till ökad fuktighet -> Påväxt.
 
Om fläkten fungerar bra så borde det inte komma ut så mycket fuktig luft med dörren öppen. Däremot så kanske du har dåligt med tilluft till badrummet om dörren är stängd.

Man brukar göra badrummsdörrar med ventilerad tröskel, det innebär att man skall ha en ganska hög springa under dörren, och även en veritkal springa mellan dörr och den vertikala sidan av tröskeln på insidan. Typ 10- 15 mm.

Har man ingen tilluft så jobbar fläkten dåligt. Om fläkten fungerar som den skall och med tilluft, så blir det i princip ingen märkbar ånga i badrummet, kanske någon antydan till imma på spegeln om den sitter en bit från fläkten.
 
Fläkten funkar ganska bra men förmodligen skulle det vara bättre om vi bytte till en ny. Fläkten sattes in vid renoveringen och är naturligtvis rätt monterad. Vi har bra tilluft till badrummet också. Vi har en bred springa under dörren som släpper in gott om luft. Allt i badrummet är byggt enligt alla godkända regler. Jag är mest orolig för att fukten stiger upp till vinden och att det blir mögel där. Vi har gott om ventilation på vinden men jag är ändå orolig.
 
Om ni byter fläkt se då till att köpa en med fuktstyrning så slipper ni tänka på att att slå på och av den. Dessutom kan ert hus behöva lite hjälp med självdraget om sommaren, så möjligheten att ha fläkten på lågvarv konstant kan göra inneklimatet bättre.
 
  • Gilla
monica m
  • Laddar…
Men om du kör fläkten när duschen är igång, och sedan efteråt också så är det marginellt fuktigare luft i badrummet än i sovrummet. Dessutom kommer fläkten att suga in luft genom den öppna dörren, fast lite kan säkert läcka ut från badrummet. Jag tror inte att det är något problem med fuktbelastning på vinden.

Det jag funderade på i ditt första inlägg, är att det låter som ni har rejält fuktig luft i badrummet under duschning.

När vi byggde om badrum i huset så körde vi utan fläkt ett par månader tills jag hade tid att ordna med fläktkanaler på vinden (30 tals hus här också). Då blev det en "dimma" i badrummet, och kondens på alla ytor i rummet. Sedan när fläkten kom på plats (fuktstyrd) så har vi i princip ingen kondens överhuvudtaget någonstans i badrummet, en spegel som sitter 4m från duschen, och ca 3m från fläkten brukar få lite kondens på övre kanten
 
Det blir ganska mycket imma på spegel och fönster. Bäst är förmodligen att byta fläkten mot en fuktstyrd. Den gamla fläkten torkar upp badrummet på nån timme men det finns säkert bättre fläktar idag.
 
Titta lite på hur lång kanal det är ut också. en vanlig PAX fläkt är på väldigt låg effekt, och fungerar bäst när den får blåsa ut luften rakt igenom väggen. Om man har en kanal som kanske går flera meter med någon krök eller två, så är nog en PAX fläkt egentligen för klen. Vet dock inte var gränsen går.

En PAX fläkt är (har jag för mig) på 4w, skall jämföras med den köksfläkt som typiskt är på 200 - 300w.
 
På vintertid är det utmärkt att höja den relativa luftfuktigheten i huset något genom att öppna badrumsdörren. Luften är i de allra flesta hem för torr vintertid. Helt ofarligt.

På sommaren är det mindre bra och kan leda till mögeltillväxt på vind eller andra oönskade ställen.
 
injonil skrev:
På vintertid är det utmärkt att höja den relativa luftfuktigheten i huset något genom att öppna badrumsdörren. Luften är i de allra flesta hem för torr vintertid. Helt ofarligt.

På sommaren är det mindre bra och kan leda till mögeltillväxt på vind eller andra oönskade ställen.
Är det inte tvärtom? På sommaren är det ju så pass varmt så att fukten torkar ut, medans vintertid så kondenserar den när den möter kylan (oftast inne på vinden).
 
Det är ingen bra idé att låta ångan gå ut i sovrummet. Du har helt rätt, låt fläkten ta hand om fukten.
 
Fläkten sitter direkt på ytterväggen så det är inga långa rör och krökar. Men fläkten är ju snart 20 år så den har ju inte samma kraft som en ny.

Luften är väl alltid som torrast mitt i vintern! På sommaren kan det ju vara väldigt varmt och samtidigt väldigt fuktigt. Rötmånaden, med dess matförgiftningsrisker, beror ju på att bakterier lätt växer till i värme och fukt.
 
Nu har vi köpt en ny fläkt! En fuktstyrd, så nu ska väl maken anse att ventilationen är tillräcklig så han slipper öppna dörren.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.