Hej,

Håller på och fixar till avloppet för mitt nya badrum och tänkte se vad ni har att säga om min avluftningslösning. Funkar den?


En annan fråga när jag ändå har er uppmärksamhet :D
Jag har reglat upp golvet med 45x175 cc 30 och rejält med kottlingar. Jag måste ta upp hål i 5 reglar för duschens 75mm. Hålen tar jag så nära väggen som möjligt eftersom påfrestningen på regeln blir lägst där, men borde jag förstärka regeln med nåt och med vad? En skiva OSB på vardera sidan, en bit regel på ena sidan som jag drar fast med frallor? Ingenting? Vad tycker ni?

mvh
/Pelle
 
  • avlopp-schematisk.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har kommunalt avlopp så borde det funka med din vakuumventil utan att det kluckar i golvbrunnen när du spolar i toaletten.

Har du enskilt avlopp måste du i princip alltid ha en öppen ventilation för att avloppsanläggningen ska kunna ventileras
 
Jag har enskilt avlopp, men förstår inte skillnaden. Ritningen är lite förenklad, för handfatets 50-rör ansluter till 75-röret med en t-krök en liten bit innan golvbrunnen. Gör det nån skillnad?

Om jag skippade vakuumventilen och drog upp 50-röret upp på taket då? Skulle det funka eller är 50 för litet?

Jag kan fortsätta upp på vinden från handfatet och sätta en vakuumventil där, och om det kluckar så får jag fortsätta genom taket.
 
Vakuumventil används för att det inte ska klucka i vattenlåsen när man spolar i toaletten. Ventilerna tillåter att det sugs in luft i ledningarna istället för att det dras in luft via vattenlåsen.

Har man enskilt avlopp behöver man en avluftning utan vakuumventil då luften går andra vägen, lite som en skorsten. Luften i avloppsstammen är varm och stiger. Detta resulterar i att nu frisk luft dras in i ventilerna vid infiltrationen vid marknivå och bädden syresätts vilket är ett krav för att den biologiska processen ska fungera som tänkt.

Tror att 50 mm är för litet för ventilation. 110 är standard, möjligen kan man kanske gå ner till 75 den sista biten men jag är osäker.
 
Aha... Hmm... Jag får dra upp röret på vinden då. Sätter på vakuumventilen så länge och om det inte funkar så får jag ta upp ett hål i taket.

50mm får räcka... Får inte plats med mer i väggen.
 
Om det inte funkar..? Det kommer inte att funka för din infiltrationsbädd om du nu har en sådan. Problemet är att du inte lär märka det innan det är försent och du tvingas lägga om hela infiltrationsbädden för att den har slammat igen.

Det räcker med ett ventilationsrör, det kanske redan finns från ett annat badrum/toalett?
 
Ok, jag fattar. Hade jag ingen aning om! Tack för infon!

Men... nu är det så att mitt avlopp saknar infiltration. Efter trekammarbrunnen är det raka rör ut i åkern... O_o

Men med tanke på att det förr eller senare kommer behöva åtgärdas så får jag iaf förbereda för den typ av luftning som du snackar om. Jag får försöka klämma in ett 75mm rör i väggen fram till handfatet och sen vidare upp genom väggen till vinden. Tills vidare sätter jag en vakuumventil där, men i framtiden beroende på hur avloppet byggs så får jag kanske ta upp det genom taket då...

/Pelle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.