Med tanke på de senaste rönen, hur skulle ni tänka om ni projekterade ett helt nytt hus?

1) Skulle ni skippa plasten i ytterväggarna där ni vet att det kommer att hamna ett badrum?
2) Finns det någon smart sätt att bygga en ventilerad spalt kring badrummet lite som man ofta gör kring en bastu, så att badrummet blir ett rum i rummet, eller är detta overkill?
3) Om man lägger den tätaste mattan man kan hitta som fuktspärr och undviker att borra, och sätter någon oorganisk skiva bakom badrumsväggarna, tror ni inte att det läcker ens om 50-100år? Och kan det då inte till slut börja växa på träreglar osv även om man inte har gips? Kanske ändå bäst att undvika två täta skikt om man är riktigt paranoid? Eller sätta in en duschkabin redan från början?

Några funderingar!

/Pontus (paranoid) :)
 
Det bästa och enda trygga lösningen är ju en duschkabin egentligen.
I vårt nya hus är det två duschrum där vi funderar i dessa banor, men vi har redan beställt och då utan duschkabiner förstås...
 
1. Ja, det skulle jag, om jag inte kunnat undvika dusch och bad mot yttervägg. Då är risken noll med plast i väggen.

2. Overkill.

3. Jag tror att badrummet håller 30-50 år med bra grejer. Tycker inte att det känns rimligt att tycka att man ska renovera det först efter 100 år.
 
OK, tack för bra svar!
Någon annan?
 
Låter jättebra att renovering först skall ske efter 100år, jag är liute mer cynisk oich troir att både material och "hantverkare" månar om jobb som i alla brancher och att få ett badrum att hålla i 10 år är bra!
 
När jag skrev 100 år kanske jag tog i en del... ;)
Men jag tror nog lite som Åsa att det är den 10-åriga garantitiden som sätter normen. Håller det 30-50 år som Jon skriver är det ju kanon!

Som jag uppfattat det bör jag göra följande:

1) Hålla skvättytorna ifrån ytterväggarna i görligaste mån.
2) Ta bort plasten i ytterväggarna där detta ej går och ventilera väl så fukt ej kryper ut från andra rum.
3) Använda oorganiska plattor för säkerhets skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.