Hej,

Oki, så här är läget... Bygger en dusch / toa där ena väggen är mot yttervägg.
Ytterväggskonstruktion (utifrån sett): stående 45x145 reglar, ångspärr, liggande 45x45.
I badrummet skall jag ha: Matta på golv och matta på väggarna (upp till ca 2m ovan golv, över det blir det väv färg).

Nu till frågan... Teoretiskt skall jag väl inte ha någon ångspärr i denna vägg? Frågade hantverkaren (mattläggare / kakelsättare) om det hela och han sa att alla badrum som gjorts de senaste 10 åren sett ut som min UTAN att man tagit hål i ångspärren...

Enligt samma hantverkare behövs inget tätskikt bakom mattan eller bakom väven (eftersom den hamnar så högt upp)... Bakom mattan är jag helt med på men är det OK även ovanför den?

Tacksam för feedback!

Mvh Tobbe G
 
Du kan behålla plasten, men det finns risker med det också. Vid en liten läcka kommer fukten stanna mellan de båda täta skikten och orsaka skador. Å andra sidan får man inte ett lufttätt hus om man tar bort plasten. Vilket man väljer beror lite på hur ditt hus funkar idag. Är det ett ganska nytt hus som är tätt så tycker jag man ska behålla plasten. Är det ett äldre hus där man slentrianmässigt slängt upp plast utan att bekymra sig om att få det tätt så kan man skippa den, då fyller den ändå ingen större funktion.

Något tätskikt behövs inte bakom vare sig mattan eller väven. Väven fungerar som tätskikt tillsammans med det våtrumsfärgsystem man målar med.
 
Tackar! Då är det bara att köra på då ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.