Hej!

Jag börjar känna en unken och fuktig doft i mitt badrum (lägenhet med självdrag, bostadsrätt) och misstänker att det kan vara mögel. Badrummet är något mindre än 4 kvadratmeter stort och är kaklat/klinklat på golv och ca 2,5 m upp mot väggarna. De översta bitarna på väggarna samt taket är målat ser det ut som. Golvvärme saknas och jag har fått höra av min förening att handdukstorken INTE för sättas igång på grund av risk för legionella, så jag saknar alltså en värmekälla i rummet, dvs badrummet saknar golvvärme.

Jag har ett badkar som tar stor del av utrymmet och där jag har svårt att komma åt att städa bakom. Jag har nyligen (i skrivande stund) fattat att det inte sitter FAST utan kan flyttas, så planen är att jag ska krångla ut det och göra en rejäl rengöring bakom. Om det är mögligt där får jag köpa rätt medel och göra mitt bästa.

Frågan till er; hur håller jag bäst torrt givet dessa förutsättningar? Jag har ingen värmekälla och ventilationen är självdrag i hela lägenheten (som nyligen genomgick OVK och fick godkänt så vitt jag har förstått) så hur ska jag säkerställa att jag håller det så torrt jag bara kan?

Edit: insåg att badkaret INTE är fäst vid golvet och skiftar tråden från "kan jag flytta" till "hur håller jag bäst torrt med givna förutsättningar".
 
  • Planritning över en lägenhet med vardagsrum och balkong, kök, hall och badrum med badkar, som diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag läste precis att äldre handdukstorkar på tappvattensystem har befunnits öka risken för legionella, troligen därför ni inte ska använda dom.

Men så länge ventilationen är god och tätskitktet är ok så bör det ändå vara ok. Självdrag torde kunna bättras på med en badrumsfläkt ?

Annars är det kanske en rimlig analys av dig att det samlar guck vbakom badkaret som behöver rengöras - kan vara så enkelt. Du kan inte ta bort fronten bara då och komma åt ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ja, en bild på badkaret vore ju bra.

För att hålla det torrare så är det bra att ha badrumsdörren öppen efter duschen så att det vädrar ut bättre, särskilt så här på sommaren när självdraget inte fungerar lika bra. Sen kan man ha duschdraperi mot väggen så att det just inte rinner ner något där.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.