Har precis fått vårt badrum omkaklat av ett byggföretag. Jag bor i hyresrätt och har hört att det finns nya regler som säger att man inte får kakla på gips längre. När de kaklade om vårt badrum togs inget gips bort utan man rev ner det gamla kaklet och fuktspärrade på de gamla skivorna och sen på med nya kaklet. Sen hävdar de bestämt att det är inga problem att göra vid golvet i efterhand om vi vill göra det (vår snåla hyresvärd ville inte bekosta bytet av den 20 år gamla bruna plastmattan trots att jag påpekade att den släppt på vissa ställen från väggen). De limmade bara fast denna kant igen och tyckte att det var bra så.

Nu står vi i ett läge att vi försöker ombilda till bostadsrätter så jag undrar om nån vet om vi kan bli ansvariga om jobbet inte är ordentligt gjort? Vi har ju inte kunnat påverka valet av hantverkare eller hur de gjort jobbet, men det är ju ett byggföretag som är anlitat så jag förutsätter att de nånstans är ansvariga för det jobb de gör. Vi har kontakter så vi planerar att göra golvet i efterhand ändå, men vi funderar ju nu på om det kanske blir problem att få en heltäckande fuktspärr om vi bara river bort gamla golvet och fuktspärrar där, enligt byggaren är det dock inga problem utan vedertaget att man kan göra så. Eventuellt får man ta bort nedersta kakelraden från väggen och fuktspärra upp en bit sa han, men bryter man inte fuktspärren däruppe då när man river kaklet?

Blev långt det här, hoppas på lite tips hur man kan göra i vårt fall för att undvika att få problem om vi skulle köpa loss lägenheten....
 
Detta är ingen godkänd lösning och jag skulle aldrig accepterat detta.

De kommer ju inte att kunna riva bort mattan utan att nedersta raden kakel lossnar och då blir tätskiktet som du skriver själv fördärvat.
Dessutom är det den gamla kartongbeklädda gipsen kvar i väggarna vilket gör att det inte är godkänt av den anledningen heller.

Tyvärr, men det enda rätta är att göra vid allt helt och hållet för att få ett bra resultat.
 
Tack för ditt svar, det låter ju inte så kul, man undrar hur först byggaren säger att det är ok (hur kan han göra det undrar man?) och sen hyresvärden backar upp honom. Jag har legat på som en gnu och försökt visa på att mattan var trasig på något ställe, men det gjorde inget enligt byggaren, det limmar de bara och sen drar de ner fuktspärren ovanpå befintlig matta.

Jag själv är inte det minsta utbildad inom detta (jobbar som IT-konsult) utan har fått lite tips av bekanta, men det är väl skrämmande att jag som är en total lekman ska behöva uppmärksamma och ifrågasätta en yrkesman.

I nuläget när jag bara hyr kan jag ju rimligen inte ställa några krav på hur hyresvärden väljer att förvalta sitt hus, men om det blir ombildat har vi sagt att vi ska kakla om golvet och då blir det väl att vi tar hela badrummet igen då. Det vi gör nu kostar ju inte oss något egentligen, men visst känns det synd att behöva göra om allt igen (och irriterande att vara utan badrum om inte annat).
 
curve skrev:
Tack för ditt svar, det låter ju inte så kul, man undrar hur först byggaren säger att det är ok (hur kan han göra det undrar man?) och sen hyresvärden backar upp honom. Jag har legat på som en gnu och försökt visa på att mattan var trasig på något ställe, men det gjorde inget enligt byggaren, det limmar de bara och sen drar de ner fuktspärren ovanpå befintlig matta.

Jag själv är inte det minsta utbildad inom detta (jobbar som IT-konsult) utan har fått lite tips av bekanta, men det är väl skrämmande att jag som är en total lekman ska behöva uppmärksamma och ifrågasätta en yrkesman.

I nuläget när jag bara hyr kan jag ju rimligen inte ställa några krav på hur hyresvärden väljer att förvalta sitt hus, men om det blir ombildat har vi sagt att vi ska kakla om golvet och då blir det väl att vi tar hela badrummet igen då. Det vi gör nu kostar ju inte oss något egentligen, men visst känns det synd att behöva göra om allt igen (och irriterande att vara utan badrum om inte annat).
Skall ni ändå göra om i badrummet efter ombildningen så är detta ju utmärkt !
Då har ni en bra grund för att dra av ett nytt badrum för varje lägenhet på priset - hänvisa till reglerverket för våtrum !

/K
 
Självklart så kan ni använda detta att renoveringen inte är fackmannamässigt utförd som ett argument vid förhandlingen om vilket pris föreningen skall betala för fastigheten.

Men det låter ju som att fastighetsägaren har beställt jobbet i detta skick. Så jag tror inte att ni kan kräva av byggfirman att den gör om eller kompenserar er, gentemot fastighetsägaren blir det bara en förhandlingspunkt, han behöver inte gå med på att sänka priset.

Om byggfirman inte har dokumenterat att detta är ett avsteg från branschreglerna och att det gjorts i samråd med beställaren. Så kanske ni kan få en dyr advokat att göra byggfirman ansvarig, men det är troligen en tung och dyr (i advokatkostnader) väg att gå. Fastighetsägaren har ju full rätt att låta göra badrummet ungefär hur dåligt som helst.
 
Du är tyvärr inte köparen av tjänsten och kan ju knappast (i nuläget) påverka det hela men helt fackmannamässigt är det ju inte.
 
Nä jag känner spontant att jag TROR att de kan ha beställt detta fuljobb pga att ombildningen är i antågande. Men jag vet ju inte säkert. Sen är det ju så att byggfirman inte är någon superseriös verksamhet heller känns det som. Deras fasta nummer går direkt till telefonsvarare (där de itne säger "välkommen till XX prata in ett meddelande" utan man möts av ett pip direkt. Bilarna är helt omärkta och när man kollar telefonnumret är det hemligt (eller finns inte registrerat nånstans iaf). Arbetarna är polacker tror jag.

Tur man är mammaledig och hemma på dagarna så att man ser hur arbetet utförs, annars hade man ju aldrig upptäckt hur de myglade med detta. Det är jäkligt bra att man kan kolla läget här också, för nu har jga fått bekräftat det min magkänsla sagt mig från dag 1 med den här renoveringen. Vi har som tur är kontakter som kan göra hela badrumet billigt (och BRA) åt oss i efterhand om det blir en omildning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.