Bygger badrum i källaren i vårt hus från början av 30-talet. Vi vill i längsta möjliga mån främja fukttransporten genom grunden men ändå få någonslags isolering mellan betongväggen och kakel. Hörde ett förslag att mura ett lager leca på insidan. Spontant låter det som ett bra material i en källaryttervägg men hur är det med isoleringen? Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter?
 
Hej
Jag har isolerat badrummet/tvättstugan i källaren, dock efter att vi vid omdräneringen isolerat utvändigt med isodrän skivor 10cm, jag har använt 20mm frigolit som isolering direkt mot betongväggen sedan gipsskiva måste dock finnas en luft spalt vid golv och tak för att få luftcirkulation, förhindrar fuktproblem. Bra med frigolit är att man slipper ångspärr.

Lycka till
Cutlass
 
Tack Cutlass! :)
Jag har själv varit inne på "ventilerad luftspalt, isolering, gips"-varianten. Jag hade hoppats att man kunde hitta någon slags lösning som både ger isolering och fuktvandring genom hela väggen men det kanske är en utopi. Jag känner mig orolig för att inte ventilationen mellan betongvägg och isolering inte blir nog bra. Jag funderar till och med på att kakla direkt på betongen, få bra fuktvandring och köpa det ökade värmebehovet. Jag kan tillägga att huset är nydränerat (av förra ägaren) utan extra isolering på utsidan.
 
Ok,
Det kritiska som jag fått lära mig är den sk daggpunkten att den finns utanför eller nära ytan i ytterväggen, jag skulle nog kakla direkt och lägga till med golvvärme.
Ev gjuta in frigolit direkt iväggen vilket var ett förslag jag fick från en hantverkare men för mig var det en bökigare lösning än gips och reglar.
Har haft denna lösning i 4 år och det är tort och fint på väggen
Cutlass 8)
 
Det kan mycket väl bli så att det blir kakel direkt på betongväggen till slut. Jag ska precis till att bila upp golvet för att få in 15 cm isolering innan det nya betonggolvet med vattenburen golvvärme gjuts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.