Jag har tänkt göra nytt badrum i källaren, det är nydränerat utvändigt med 10 cm isolering (cellplast). Rummet där jag tänkt ha badrummet är ca 7 kvm och jag vet att det går en gjutjärnsstam genom rummet under plattan, dim 100mm. Jag tänker bila upp betonggolvet, lägga isolering, men hur gör man sen? Går det att koppla på den befintliga stammen? Hur gör man praktiskt? Räcker dimensionen på röret för wc, dusch och handfat?

Efter man lagt isolering, gjuter man en betongplatta i våg för att sedan lägga elslingor och flytspackla så det blir rätt fall?

Tacksam för all input

Med vänlig hälsning
 
Om du menar att röret är ca 100mm invändigt så duger det. Passa på att byta så mycket som möjligt av den gamla stammen när du ändå har öppet. Kolla det där med gjutning och torktid. Man kan inte lägga klinkers på ett nygjutet golv inom typ 3 (eller var det 6 ?) månader, betongen krymper under lång tid. jag vet inte om det går att flytspackla heller inom den tiden.

Det finns (dyra) betongvarianter som blir klara snabbare.
 
Okej, tack för svar. När man bilat upp golvet lagt på cellplast, hur tjock platta behöver man gjuta? Antar att man gjuter så att det finns runt en cm kvar av golvbrunnen i höjdled så man kan lägga elslingor och sedan flytspackla?
 
bila upp golvet, byt så mycket gjutjärn du kan, bila ev upp ett hål i angränsande rum där du gör övergången mellan plast och gjutjärn, då kan du fortsätta någon gång om du vill.

Du skulle ha bytt gamla avloppsröret in i huset när du hade det uppgrävt

Plattan bör väl vara runt 8-10cm och med armering, har du vattenburet system så lägg vattenburen golvvärme (eller lägg det iaf så finns det ifall du konverterar någon gång)

Gjutning, ja det låter väl som en bra ide, går även att gjuta in värmekabeln direkt i betongen och skapa alla fall direkt i den så slipper du flytspackla
 
Okej, det låter ju vettigt. Har vattenburet system men tänkte köra med el för att även kunna ha det varmt på sommaren.
 
Har du inte varmvatten på sommaren?

Jag hade gjort som någon annan föreslog och gjutit allting i en etapp, det finns ingen anledning att flyta i efterhand. Plattan bör väl vara minst 100 mm i alla fall, det beror ju på underlag o.s.v. Armera och bind golvvärmen i ovankant armering och se sen till att ha tillräckligt täckskikt.

Angående hur snabbt du kan lägga klinker så beror det helt på vad du använder dig av för betong. En betong med lägre vct tal innehåller mindre vatten och torkar därmed snabbare. Det bästa är att höra med kakeltillverkaren om vad de rekommenderar och sedan kolla med de du köper betong av.
 
Har ingen värme på sommartid, därav min tanke med el, antar att det går att lösa men blir dyrt? Låter ju smart att gjuta in slingorna direkt i plattan
 
Annars kan du köra på LK Minishunt M60 eller något liknande. Då har du vattenburet med elpatron när det behövs. Ska själv sätta in en sån i mitt badrum i källaren som precis har gjutits golv i nu med vattenburen golvvärme slinga.
 
köksavlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Risken är att ditt gjutjärnsavlopp ser ut så här invändigt!
Det gjorde mitt.
Jag bilade upp hela stammen i källaren ända ut till husväggen och lade nytt plaströr med brunnar, avluftningar mm.
Mycket slit, men så trevligt att se varje gång man går ner i källaren.
Jag lade 20cm cellplast, armering och 10cm betong. Det gjöts med standardbetong som skall stå i 3 mån innan tätskickt får påbörjas.
 
Montören - Du har inga bilder från arbetet?
 
Det lutar nog åt att jag bilar upp all gjutjärn och lägger plaströr. Ett större projekt än jag hade tänkt men bättre att göra det ordentligt. Lägga avloppsrör bör man väl klara av själv? Något speciellt att tänka på förutom fallet?
 
t040288 skrev:
Det lutar nog åt att jag bilar upp all gjutjärn och lägger plaströr. Ett större projekt än jag hade tänkt men bättre att göra det ordentligt. Lägga avloppsrör bör man väl klara av själv? Något speciellt att tänka på förutom fallet?
Undvik 90-gradersböjar, om du behöver göra sådana så sätt 2 st 45-gradare efter varandr istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.