Hej!

Vi totalrenoverade ett badrum för 2 år sedan. Då hade vi en elektriker som drog en hel del el i huset dels belysning uppe och till köket och även till det nya badrummet. Då det inte fanns någon jordfelsbrytare till badrummet tidigare och det är väl lag på det nu? Om man gör nytt så kopplade han in en jordfelsbrytare till badrummet.

Nu två år senare har vi en annan elektriker på plats som ska dra ett 3-fas uttag till garaget och lite annat. Då inser han att jordfelsbrytaren inte ens är inkopplad till badrummet, men den sitter på väggen och det går sladdar till den.

Går det att anmäla den första elektrikern för detta? Det är ju helt sjukt egentligen. Den första elektrikern gjorde andra fel också, inte så här allvarliga utan det var mest "skönhetsfel" med dragningen av elen och för klen kabel första gången till ugnen etc. Men han har aktiebolag etc.
 
Anmäla, ja. Men du kan nog inte räkna med ngn. ersättning, mer än möjligen att han kommer ut och kopplar in den (fel igen...).

Du kan anmäla till elsäkerhetsverket, som kommer att starta ett tillsynsärende. Det kan i extrema fall resultera i att de åker ut och gör stickprov på installationer som firman gjort. Men jag tror inte att de någonsin dragit en en behörighet, även om de har rätt att göra det.

Du kan också polisanmäla för allmänfarlig vårdslöshet, tror jag rubriceringen kan bli. Polisen har begränsad kompetens att utreda sådant, så ärendet läggs då troligen ned inom 5 minuter. I bästa fall kallar de elektrikern till förhör innan de lägger ner ärendet. och det kan kanske vara straff nog...

Felen som elektrikern gjort som du beskriver är av sådan art att man kan fråga sig om han överhuvudtaget har behörighet. Det är vanligare än man kan tro. Jag tolkar på din skrivning att det var en enmansföretagare med eget AB?

Elektrikern verkar ha gjort flera fel här. Dels själva felkopplingen, som kanske kan skrivas av som olycksfall i arbetet. Alla kan ställa till mer eller mindre grova fel ibland. Men just därför så skall allt som görs kontrolleras och testas. Det kan han inte ha gjort här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.