Vi måste bygga till vårt hus.
Vi har idag bara två sovrum och dessa ligget på övervåningen tillsammans med en möblerbar hall och ett badrum.
Vi tänkte att barnen skulle få dessa rum och att vi bygger till ett nytt vardagsrum på bottenvåningen och att nuvarande vardagsrum blir vårt sovrum.
Så långt är ju allt bra. Två problem tillstöter dock.
1 Det finns bara en gästtoalett på bottenvåningen och i nybyggnationen är det inte lämpligt med badrum eftersom vi från vårt sovrum då behöver gå igenom matrummet för att komma till badrummet, samt att vi vill ha en öppen tillbyggnad utan för mycket väggar för att få in ljus i det rum som ansluter till tillbyggnaden.
2 För att komma till vardagsrum/matrum behöver man gå via köket.

Nr 2 kan jag leva med, tycker ändå att alla våra gäster passerar köket :)
Nr 1 kan vi kanske lösa genom att offra några kvm av sovrummet (20 kvm) till ett badrum, med ingång från sovrummet. En minivariant kan vara att göra ett tvättrum, dvs dusch och handfat, gästtoan ligger väldigt nära sovrummet och kan smidigt nyttjas därifrån.

Vad säger reglerna om handikappanpassning i ett sånt här fall?

Spontana kommentarer? har tyvärr ingen skiss att visa...
 
Brianna skrev:
Nr 1 kan vi kanske lösa genom att offra några kvm av sovrummet (20 kvm) till ett badrum, med ingång från sovrummet.  En minivariant kan vara att göra ett tvättrum, dvs dusch och handfat, gästtoan ligger väldigt nära sovrummet och kan smidigt nyttjas därifrån.
När ni bestämmer er att ha ett litet badrum i anslutning till ert sovrum så är mitt råd att placera också en toastol där . Ni kommer ju att behova avlopp så det är lika bra att koppla en toa på den också. Det är mycket praktiskt att ha det så i stället för att springa runt mellan gästtoa och dusch. Är det välplanerat så får ni plats med det hela på några få kvm och det kommer ni att uppskatta!
Vi har bara en liten "privat" toa som nås enbart från sovrummet och det är mycket bekvämt. Tyvärr finns det ingen plats för dusch som jag skulle faktiskt uppleva som lyxigt om vi hade det.
Handikapregler vet jag inget om men har en känsla att dom ställer till det för er när det gäller krav på badrummets yta :(. Bäst att fråga dom som godkänner bygglov i kommunen.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.