Hej,
Är i badrumstankar och har ett par frågor ang mitt hus från 1978. Huset är byggt med spånskivor så långt ögat kan nå. Väggar tak tom reglar är gjorda av spån.... Jag har följande frågor

1. I badrummet är som sagt spån överallt. Väggarnas spånskivor går upp och förbi innertacket som såklart är stora spånskivor.Räcker det att ta bort våtrumstapen och sätta Våtrumsskivor på ??

2. Golvet var visst redan flytspacklat men fallet är fel. Vill ha in golvvärme. Är det OK att flytspackla ett befintligt flytspacklat golv.

3. Behöver flytta en golvbrunn. Kan man "slipa" bort delar av det flytspacklade golvet för att sedan dra om avloppet ??

4. Handfatets avlopp går in i väggen, är detta OK att ha kvar ??

Har lust att göra detta med hjälp av snickare och fd. rörmokare... Tacksam för svar och tips.

/BRB
 
1. Ja, det är okej.

2. Jag ser ingen anledning till att det inte är okej, men jag hade nog inte gjort så själv.

3. Är det flyt direkt på spångolv eller är det betongplatta under? Oavsett måste du ju ner i detta skikt för att dra om rören så i så fall känns det vettigare att knacka bort allt flyt.

4. Ja det är okej, t.o.m. att föredra ur fuktsäkerhetssynpunkt.
 
Tack för svaret 3. är direkt på spångolvet som går ut genom väggen till kattvinden. Ska man knacka bort att och bara såga ut för avloppet eller tycker du jag ska såga bort golvspånet och lämna typ en 10 cm runt om väggarna då väggarna står på golvet ??
 
2) Hur blir det med nivåer till angränsande rum? Jag hade bilat bort allt då du ändå måste göra 3
 
Jag ska kolla hur djup det är flytspacklat. Det lutar ju att handknacka bort det, har som sagt spån under det...
 
Det borde inte vara så svårt att få det att släppa när det ligger på spån.
 
Det blir hem och provknacka ett hörn. Har haft ett bubbelbadkar och komod i garaget i 6 år så det är på tiden att badrummet blir gjort. Tack hjälpen :)
 
BRB skrev:
Tack för svaret 3. är direkt på spångolvet som går ut genom väggen till kattvinden. Ska man knacka bort att och bara såga ut för avloppet eller tycker du jag ska såga bort golvspånet och lämna typ en 10 cm runt om väggarna då väggarna står på golvet ??
Såga/bryt bort allt golvspån. Så gjorde jag. Sen fick jag kortla och sätta reglar dikt de gamla reglarna för att det nya spångolvet skulle ha något att ligga på. Massa rester av gamla spånet kvar på de gamla reglarna, dessutom var de gamla reglarna lite skeva. Blev otroligt mycket bättre med nya reglar limskruvade på sidan om de gamla, sedan nytt limskruvat golvspån:
regel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BRB
  • Laddar…
Knackade upp en bit av hörnet på golvet, det ligger ca 15mm flytspackel på så det blir att gå lös med hammare och mejsel eller liknande. Gör som du säger vectrex och byter ut spånskivorna. Blir runt 2m flytt av brunnen. Kommer bli bra det här, bara att planera lite och handla.....

Synd om detta bara skulle bli kvar i garaget 6 år till
badkar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Efter att ha handknackat ett hörn fick jag nog och tog cirkelsågen istället. Det spånbit som syns till höger av hålet är regeln:( HELA huset är byggt av spån i diverse tjocklekar... Blir att gå loss med sågen mer i morgon. Honan kommer bli mindre glad med tanke på att jag "bara" skulle kolla lite. Handukarna kanske är lite dammiga just nu :surprised:
WP_20150114_15_35_02_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spännande konstruktion 2st 18mm spånskivor med 13mm kottlingar :)
WP_20150114_17_14_39_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Jag skulle brutit upp golvet helt, och satt fäst nya regler i de gamla för att få det helt i våg....
Sen kanske fixat nya kortlingar....
 
Det är vad jag ska göra, behöver dock spara en kant då väggarna står på det gamla golvet. Började lite igår utan dammsugare och ansiktsmask vilket inte vatvså kul 😉. Damsugare och mask hemma nu så det blir sågning senare ikväll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.