Vi tittar på ett hus med souterreängvåning, som vi tänkte bjuda på. Idag finns det badrum och tvättstuga mot betongmuren i souterrängplanet. Vet inte i dadsläget om hur/när det är dränerat/isolerat utifrån. Det har varit fuktgenomtränging 30-40cm upp på betongväggen i tvättstugan, putsen har släppt på några ställen. Jag räknar med att ev omdränera och täta från utsidan om det visar sig vara nödvändigt.
Tänkte kakla väggen och lägga klinkers och värmegolv i badrummet. Golvet är en betongplatta.
Hur gör jag med vägg och golv? Är något speciellt jag ska tänka på när jag kaklar på betongväggen , tänkte närmast på ev. inträngande fukt utifrån väggen. Kan man göra "som vanligt" när man gör badrum , primer och fuktspärr direkt på betongen och sen på med kaklet. Eller ska man ha någon luftspalt närmast betongen?

 
Generellt skall ju kakel och klinker vara bra att ha på fuktiga väggar eftersom det släpper igenom fukt, men det är en bra poäng med fuktspärren...

Vi har ett sutteränghus och vi har fått höra att man inte bör lägga golvvärme direkt på bottenplattan. Åtminstone inte om man avser att stänga av den på sommaren eftersom det kan medföra stora temperaturskillnader vilket inte är bra ur fukt och mögelsynpunkt. Lycka till med husköpet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.