Skall renovera min tvättstuga i ett av källarrummet. Jag skall även sätta in en dusch och bygga bastu. Har i nuläget igen tilluftsventil i detta rum. Endast otäta ;) fönster, och en ventil i murstocken.

Bör jag sätta en tilluftsventil i ytterväggen och ventilera ut i murstocken, eller sätta en fläkt i ytterväggen?

Övriga 3 rum i källaren har ventiler, och det är öppet mellan alla rum.
 
Jag borrade hål i grundmuren så att luften går direkt ut genom väggen. Satte sedan dit en Pax231 som är fuktstyrd. Tilluften får komma in genom dörrren till tvättstugan. På det sättet får man ju lite extra luftcirkulation i de andra källarrummen.

Köpte sedan en hygrometer på Claes Ohlson och har ställt in fläkten så den startar vid ca 48%. Märkligt nog ligger fuktigheten mest på ca 34% så jag vet inte om jag kan lita på hygrometern men det funkar och fläkten går i gång när man duchar eller hängt upp tvätt.
 
Jag hade gjort som siamthai. Det verkar vara en bra lösning. I bastun hade jag dock monterat fler ventiler än vad rekommendationerna säger. Vi har en bastu i vår källare med en ventilation under agg. och en ventil upp i ena hörnet. Det räcker inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.