Hej,

Då så, har isolerat plattan och gjutit ny, isolerat taket, och det är hög tid att ta tag i väggarna. Huset är byggt -45 så väggarna är inte så raka, lite tråkigt då vi tänkt kakla på dem.

Så hur går jag enklast till väga för att putsa dem raka? Måste jag slipa ner all färg först?

Har redan plockat bort all löst puts men det kanske är enklast att bila ner hela skiten?

WP_20141202_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste du putsa upp den? För annars hade du kunnat regla upp en vägg där med distanser bakom reglarna så att det blir rakt. Behöver ju inte vara en särskilt tjock vägg.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Eftersom det är källare och inte så stort rum, så känns det bäst att putsa och sedan kakla. Men får man det bara hyffsat rakt så kan man ju ta det sista sen med fixen ?
 
NEJ, för att det ska bli bra måste det vara lodrätt. Mitt vanliga tips för att putsa väggar raka är avdragsbanor
 
Bygg aldrig nya regelväggar på ytterväggar. Mögel, välkommen!
 
Thomas_Blekinge skrev:
Bygg aldrig nya regelväggar på ytterväggar. Mögel, välkommen!
Vem har sagt att TS ska regla/bygga en vägg av träreglar/organiskt material? Ingen!

Det finns plåtreglar mm som man kan använda.
 
AndersMalmgren skrev:
NEJ, för att det ska bli bra måste det vara lodrätt. Mitt vanliga tips för att putsa väggar raka är avdragsbanor
Ska jag då bila ner allt trots att det sitter bra? eller kan jag bara bila upp spår där jag fäller in banorna och slipa bort resterande färg?
 
Om jag får tag på en murare, kanske de kan putsa upp en hyffsat rak vägg på frihand?
 
Bara om han har inbyggt vattenpass :D
Nu vet jag inte vilken tolerans du tänkt dig på fogsprång etc, Men stora plattor kräver riktigt lodräta väggar för att det ska bli bra, men framför allt för att det inte ska ta massor, massor med tid.
 
F*ck.. :p det ska ju va lätt att bygga badrum i källaren ju :p
 
AnneFi
Men i vilket fall som helst så tror jag att en murare kan göra det fortare/bättre om man själv aldrig har gjort det.
Han kan också avgöra hur mycket puts som är dåligt nu.

Vissa saker är värt att ta in hantverkare till tycker jag.
 
Jag skulle ta ner det, risk att du får bommar annars
 
Bommar?
 
Den nya putsen blir inte bättre än den under, om den gamla sitter löst (bommar) så kommer den nya att göra det också. det hörs tydligt om man knackar på den, bommar låter ihåligt medans där det sitter korrekt låter det stumt
 
Byggt 42. Troligtvis kalkputs. De är inte godkänt som underlag för kakel. Funkar för små ytor typ över diskbänk men ett helt badrum hade jag aldrig vågat chansa på. Ner med skiten och på med ett b bruk och sen ett finskikt c om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.