Hej,

Detta känns som en ganska frekvent fråga här på forumet - jag känner mig dock fortfarande osäker på vad som blir bästa tillvägagångssättet.

Detta är mina förutsättningar:
En f.d. tvättstuga i källaren ska byggas om till badrum. Nytt avlopp är draget med plats för dusch, toalett och handfat.
Två av väggarna är ytterväggar. Väggarna är byggda med mursten och är sedan putsade. Putsen har släppt på vissa ställen (på både innerväggar och ytterväggar) - detta är antagligen p.g.a. att utrymmet varit väldigt fuktigt (kranar har stått och droppat, utrymmet har ej varit uppvärmt och alla ventiler har varit helt stängda - dvs luften har stått still). Jag har nu en luftavfuktare i källaren, alla ventiler står öppna och värmen är på - har inte haft några nya släpp och luften känns torr och fin.
Grunden är dränerad i mitten på 80-talet (kallasfalt, platonmatta och kapilärbrytande material). Både platta och väggar är oisolerade.
För ett år sedan målades väggarna med silikatfärg.

Jag har egentligen två problem/funderingar:
1. Väggarna ska helkaklas och således behöver väggarna prepareras för detta (då jag har putssläpp).
Vad jag lyckats läsa mig till finns det några alternativ:
- Metod #1: Hyra en giraff och fräsa bort all puts och färg. Sedan kakla direkt på murstenen.
- Metod #2: Försöka putsa upp de ställen med släpp (eller kan man fylla håligheterna med fix?). Problemet är ju då färgen. Hur får man putsen att fästa på färgen? Kommer fixet fästa på färgen?
- Metod #3: Regla upp med metallreglar och sedan gipsa. Med denna metod får man ju det bästa underlaget att kakla på. Dock måste man beakta fuktvandringen (luftspalter hit och dit).

Reflektion: Spontant känns "Metod #1" som den bästa. Jag riskerar inte att det sitter något löst material kvar på väggarna. Jag får bort färgen som till viss del kan hämma fuktvandringen. Jag kaklar efter detta med breda fogar direkt på murstenen.

Tänker jag rätt?

2. På golvet låg ett lager betong som var gjutet i efterhand (ca 4-5 cm tjockt) ovanpå den "ordinarie" plattan.
När jag bilade upp golvet för att byta avloppet så lossnade detta lager i stora sjok - jag beslutade därför att avlägsna lagret i hela rummet. Problemet blev att ytan som var under var ganska grov och kommer inte gå att lägga klinker direkt på. Jag behöver även spackla upp ett fall vid den nya golvbrunnen.
Jag behöver alltså höja golvnivån med ca 3-5 cm. Hur gör jag detta bäst?
Något självutjämnande skulle väl vara smidigast - men att flytspackla så tjockt låter som en dyr historia (rummet är 7-8 kvm).
Finns något annat alternativ? Kan man bygga upp med något annat så att golvnivån blir i höjd med golvbrunnen och sedan flytspackla ett lager på detta?


Detta blev ett något längre inlägg än vad jag räknat med. Men jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!
 
Redigerat:
Alt #1 förutsätter att den murade väggen är så pass slät att det går att kakla på den, det har den inte varit i vårt hus. Jag skulle ha knackat bort det lösa och putsat om där så jag fick en putsad vägg att sätta kakel på. Man har lägger på en primer för att fixet att fästa på målat, finns säkert nåt motsvarande till puts också.

Jag skulle ha flytspacklat golvet men det är inte den billigaste metoden. Har för mej att man inte kan lägga klinker på betong direkt utan får vänta på att det brinner och att fukten går ur vilket tar lång tid men annars är väl betong alternativet till flytspackel.
 
beroende på vilket puts du har på väggarna så kanske blir du tvungen att ta den bort och putsa om.
Är det kalkputs så ska du veta att det går inte att kakla på kalkputs för den är för svag och kan inte bära kakel. Mitt gamla kakel släppte från kalkputsväggen med fog+fix+fuktspärr anno 80 talet. Vid senaste renoverig putsades yttervägg om med hydraulisk puts som är lämpligare. Hur hålbart är den vet jag ej för det gjordes för 1 år sen. Byggmästaren gav 15 års "garanti" på detta utförande eftersom ytterväggen har en moderat fuktvandring. Kanske något KC puts är lämpligare för dej ?
 
Redigerat av moderator:
Tack för era svar!

Hur avgör jag vilken typ av puts det är? Huset är från mitten av 1950-talet.
Vad jag förstått så finns det tre typer som är vanliga: kalkputs, kalkcementputs och cementputs.

Att putsa om hela väggarna på egen hand vet jag inte om jag vågar mig på. Det ser ganska svårt ut :)
 
limen skrev:
Hur avgör jag vilken typ av puts det är? Huset är från mitten av 1950-talet.
Vad jag förstått så finns det tre typer som är vanliga: kalkputs, kalkcementputs och cementputs.
kalkputs är mycket ljus och lätt att skada. Dom andra är mycket hårdare och gråare. Jämför mellan ditt golv och din väggputs. Bäst att ta en bit till en bra byggbutik så kanske får du svar och tips med vilket du ska reparera skador. Låt dej inte övertalas att använda gipsputs i källaren!
Syns dina putsskador i nedre delen av vägg där golv möter vägg? Vanlig att markfukt kan vandra in på dom ställen trots fungerande dränering.
gaia
 
Hmm sådär överdrivet ljust är det inte. Bindemedlet i kalkputs borde ju vara nästintill vitt?
Tror snarare att det rör sig om KC- eller C-puts. Ska för säkerhets skull ta med en provbit till någon mer bevandrad än mig.

Något putssläpp där golv möter vägg har jag inte. Är mer koncentrerat i knä/midjehöjd och störst är faktiskt släppet på en innervägg.

Jag tror jag gör ett försök att lappa den puts som redan sitter.
Hur går man bäst tillväga för att preparera de ställen som behöver lappas? Skulle det funka det med en slagghammare och en stålborstetrissa på vinkelslipen?
 
Jag har knackat bort det lösa med vanlig hammare och huggmejsel, det som sitter fast ska man ju inte göra nåt med så nån större kraft behövs inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.