Hej,

Jag har ett rum i källaren som ska göras om till badrum. Jag var i kontakt med en murare nyss då jag vill ha lite hjälp att göra det förberedande jobbet innan kakel och klinkers - hans förslag på lösningar går emot det jag läst mig till sedan tidigare så skulle behöva er hjälp att avgöra om det han säger är vettigt eller inte.

Förutsättningar:
Huset är från 1954. Källaren är oisolerad och under mark.
Inga synliga problem med fukt finns.
Golvet har en väldigt grov yta (efter att jag bilat bort ett lager med "fingjutning" i samband med att jag bytte avlopp under plattan).
Putssläpp finns på väggarna - det mesta har jag lagat på egen hand med KC-puts.

Vad jag vill att muraren hjälper mig med:
  1. Lägga golvvärme och flytspackla golvet.
  2. Laga de sista putssläppen på väggarna.

Murarens förslag:
  1. För att få ordning på golvet så föreslog han att först lägga ett lager flytspackel för att jämna av ytan. Ovanpå det ville han lägga någon slags isolerande plattor (för att värmen inte ska gå ner i den oisolerade plattan). Ovanpå plattorna läggs golvvärmen och sedan avslutar man med att fylla upp med flytspackel. Ovanpå flytspacklet vill han att jag lägger tätskikt på hela golvet samt 5cm upp på väggarna.
  2. För att få ordning på väggarna så ville han laga putssläppen med gipsputs.

Mina reflektioner:
  1. Vad jag läst mig till så ska man aldrig tätskikta i en källare (förutom ytor i t.ex. dusch-hörn). Muraren menade dock att dessa skivor (någon som vet vad han pratar om?) isolerar plattan så att fukten vänder neråt igen och därför inga problem att tätskikta.
  2. Gips-puts i källare? Är inte det ajabaja på grund av fuktvandringen?

Tacksam för synpunkter! :)

MVH // Björn
 
Oisolerad källare och golvvärme är no-no för det första. Du kommer att få en omvänd fuktvandring och "dra in" fukt i källaren. Du måste få in mer isolering än vad som finns i spårad frigolit för att det ska vara "säkert".
Inget tätskikt, bara runt duchen och bäst är ju förstås duschkabin.
Gipsputs kan fungera men risken med det är att det släpper om det blir fuktigt. Gipsputs i sig innehåller inget organiskt så ur fuktsynpunkt är det inte "farligt" men risken är som sagt att det släpper.

Det vore förmodligen bättre att lämna luftspalt mot yttervägg och bygga upp med stålreglar och våtrumsskivor (typ Jackon) och tätskikta dessa istället samt bara golvet runt duschen och skippa golvvärme.
 
Tack för svaret Anders!

Bra poäng där med den ökade fuktvandring (hade jag inte tänkt på).

Syftet med golvvärmen är endast komfortvärme. Är det ändå lönlöst så länge plattan är oisolerad?

Gällande putsen så ber jag dem göra det med KC-puts istället.

Ja egentligen skulle jag vilja sätta stålreglar och skivor men rummet har så mycket fönster och dörrar att jag drar mig för detta.
 
"Du kommer att få en omvänd fuktvandring" skulle jag byta ut mot att det finns möjlighet att det blir omvänd fuktvandring som är svår att kvantifiera. Jag har just lagt in golvvärme med isolecta 1cm skivor i mitt källar-badrum med oisolerad platta. Vi får väl se om det blir problem, men efter efterforskningar så tror jag det är extremt låg risk i ett badrum med torr tjock platta. Och i så fall stänger jag helt enkelt av golvvärmen.

Jag vet flera som gjort så utan problem och varken jag eller badrumsfirman eller någon här på forumet verkar veta om någon som råkat ut för "omvänd fuktvandring"

Däremot håller jag helt med dig (utan att på något sätt hävda att jag är expert) om att det verkar vara stor konsensus runt att i isolerade badrum ska man inte göra det helt tätt, utan bara ha tätskickt i våtzonerna.
 
anders07 skrev:
Oisolerad källare och golvvärme är no-no för det första. Du kommer att få en omvänd fuktvandring och "dra in" fukt i källaren. .
Detta är inte riktigt som du skriver.

Man får inte med automatik en omvänd fuktvandring bara för att man lägger golvvärme i en oisolerad betongplatta.
Man riskerar att få det om man stänger av värmen på sommaren då betongplattan kyls av fortare än den underliggande jorden som håller värmen längre. Man kan möjligen tänka sig att man kan få vissa problem i kallare delar kring ytterväggar men det är nog marginellt.
Jag skulle snarare tro att man får en torrare miljö i det rummet man har golvvärme.
Så om man kör golvvärme även på sommaren skulle jag vilja påstå att det inte är ett problem ur aspekten omvänd fuktvandring.
Sen att det ur ett energiperspektiv för vissa kan ses som ett problem är en helt annan sak.
 
tripptrapp: hur har du gjort med tätskikt på golvet?

Min platta är både torr och tjock (riktigt tjock - ca 30 cm (ett rent helvete att bila i :) ))
 
tripptrapp skrev:
" Och i så fall stänger jag helt enkelt av golvvärmen.
Skulle vilja påstå att det är bättre att alltid låta den vara på så undviker du sk omvänd fuktvandring.
 
limen skrev:
tripptrapp: hur har du gjort med tätskikt på golvet?

Min platta är både torr och tjock (riktigt tjock - ca 30 cm (ett rent helvete att bila i :) ))
Tätskikt bör du bara ha i duschen och runt dina brunnar. Sen ska du företrädesvis använda cementbaserade tätskikts produkter med viss diff.öppenhet. Ardex och Weber har sådana produkter
 
oceanis: gäller detta även om man gjutit in t.ex. isolecta-plattor i golvet?
 
Isolecta skivan är helt klart ett alternativ, dock något obeprövat ännu enligt vad jag har hittat.
Angående "omvänd fuktvandring" så är det väldigt beroende på omgivning, temperaturer, underlag, markstruktur/berg, etc.
Jag skulle själv inte lägga golvvärme i vår källare och därför kan jag inte rekommendera andra att göra det heller...
Är det 30 cm betong och torrt i övrigt så lär det inte vara ett problem med golvvärme men man bör ha riskerna i åtanke... det är min poäng!
 
anders07 skrev:
Isolecta skivan är helt klart ett alternativ, dock något obeprövat ännu enligt vad jag har hittat.
Angående "omvänd fuktvandring" så är det väldigt beroende på omgivning, temperaturer, underlag, markstruktur/berg, etc.
Jag skulle själv inte lägga golvvärme i vår källare och därför kan jag inte rekommendera andra att göra det heller...
Är det 30 cm betong och torrt i övrigt så lär det inte vara ett problem med golvvärme men man bör ha riskerna i åtanke... det är min poäng!
Du kommer att få ett torrare tillstånd med golvvärme som är påslagen hela tiden än med ett ouppvärmt golv eller med en konventionell rumsuppvärmning.

Golvvärmen bygger upp en värmekudde under huset som är större än med konventionell värmetillförsel pga av att den ligger där den ligger och plattan blir därför torr. Men det som händer är att när du stänger av värmen i golvet så svalnar plattan och denna kommer ner till rumstemperatur ganska fort medan jorden under kommer att svalna mycket långsammare och då uppstår risken för att markfukt i ångfas transporteras upp genom plattan och du kan få en omvänd fukttransport.

Så mekanismen är nog inte så väldigt beroende av hur omgivningen ser ut utan den fungerar nog lika men naturligtvis så att om underliggande mark är väldigt torr så är risken liten för problem även om man stänger av värmen under vissa tider på året.
 
Vad kan följden bli av denna omvända fuktvandring?
Eftersom jag inte tänker lägga något tätskikt så blir väl enda följden att plattan blir fuktig en period - men gör detta något?
 
Antagligen inte. Men ha åtminstone på lite underhållsvärme på sommaren så händer absolut inget.
Man vill väl trots allt ha varmt golv i badrummet även på sommaren.
 
Jag tycker anders07 summerade det bra "Är det 30 cm betong och torrt i övrigt så lär det inte vara ett problem med golvvärme men man bör ha riskerna i åtanke...". Jag hade dessutom plastmatta på golvet tidigare i badrummet, vilket väl är superuselt ur fuktsynpunkt eftersom inget kan andas. Men det har ju inte varit några problem.

Något som verkligen förvånar mig är hur varmt jag har det på golvet just nu i badrummet utan att ha kopplat in golvvärmen. Jag fryser inte alls om fötterna, det är ju inte varmt och skönt med inte obehagligt heller.

Jag vet inte om det beror på att betong/flytspackel fortfarande bränner efter 4 veckor eller om det helt enkelt är isolecta+golv som isolerar så bra att det nästan räcker som det är.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.