Vår byggare säger att han vill lägga tätskickt i hela vårt lilla badrum (snart i.a.f., fortfarande är det en matkällare) 1X2m i källaren. Jag har förstått att de lärde har olika uppfattningar om detta. Skulle ni ha låtit honom göra det? Med Ardex då eller med något annat? Bara vissa delar av rummet (typ duschhörnan) eller hela?

Vi håller också på att renovera badrummet på övervåningen. Vi är glada att vi inte följde rådet att sätta kakel på kakel för att tjäna tid och pengar (byggaren tyckte det såg så bra ut att han inte såg någon anledning att vi skulle ta ner det gamla). Det badrum vi nu rivit bestod inifrån och ut av:

brädor
tjärpapp
vass
cement
hönsnät
cement
kakel
fix
kakel

Vi fann också en gammal fuktskada med några genomruttna brädor. Brrr... Men nu är allt borta och snart har vi ett helt nytt och fräscht badrum!
 
Är det golvbrunn, så skulle jag nog köra tätskikt över hela. Det som gör mig lite tveksam är att det är i en källare.. Har ni några problem med fukt idag?
Har läst i någon annan tråd om att det skulle finnas speciell fuktspärr för just källare. Någon annan som kan mer..?
 
Skumade igenom PERs branch regler och hittade detta.
Enligt föreliggande Branschregler skall samtliga golv- och väggytor i ett våtutrymme, som i någon del uppfyller kriterier enligt ovanstående, förses med vattentäta skikt. Dock skall i normalfallet inte golv- och väggytor i källarutrymmen eller motsvarande, där
underlagen har direkt markkontakt, förses med vattentäta skikt.
När jag läser detta så blir jag än säkrare att mitt beslut om att bara täta i duschutrymmet är rätt.
 
Tack för era kloka ord

Vi har (tack gode tid för det) ett tag på oss att fundera kring detta. Vi är fortfarande osäkra på hur vi ska göra... Men jag håller med föregående inlägg, om att spontant känns det bäst att bara tätskikta duschhörnan.
 
Tack för rådet plattsattaren...

Huset står direkt på marken (m.a.o. ingen isolering), så då lutar det åt en rollbredd ut från väggen med tätskikt på golv samt tätskikt på väggar.

Fast hur blir det i själva duschhörnan? Runt brunnen måste det ju tätskiktas. Bör man då tätskikta hela duschytan golv?
 
Plattsattaren skrev:
Ligger betongplattan direkt mot marken? alltså ingen isolering mellan?

Isåfall ska du tätskikta alla väggar plus vägg, golv-vinkel alltså ca en rollerbrädd ut på golvet...

Ifall det finns isolering mellan mark och platta så ska hela badrummet tätskiktas annars får du räkna med fuktskadda inom en snarframtid...
Förstår inte varför man ska täta väggen om det nu inte är så att den oxå är isolerad på utsidan. Tycker detta är snårigt. Och är nu väggen isolerad men tätad på utsidan känns det helt fel att lägga ett tätskickt på insidan.
 
Läst i ardex egan brochyr
I duschrum i källare/platta på mark behöver
man inte förse hela golvytan med tätskikt.
Det räcker med den vattenutsatta delen, alltså
i duschen och några decimeter ut på golvytan
och ca 3 dm ut runt med golv-/ väggvinkeln för
att skydda väggarna.
 
Tackar för även de senaste tankarna och idéerna (och Ardexlänken).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.