Krilleman
Badrumsprojektet stormar fram med stora steg.

Huset är byggt -58 och står på en lång sand-ås. Vattenburen golvvärme ska gjutas in. (LK såklart) Hela kakan med betong ska bilas ur och gruset under grävas ur lämpligt mycket, för få ner lite isolering under golvvärmen. Jag tror det får bli 2st 10cm skivor på varandra efter omlott-principen. Eller det kanske är överkurs?

Jag har tagit upp ett hål för att kontrollera betong-kakans tjocklek. Vilket visade sig vara 10cm, inga problem där. Container för fyllnadsmassa är beställd och hela bilningen sker nästa helg. Under betongen är det sten och sand i diverse storlek som bilden visar. All sand och grus är tok-torrt, dammigt värre. Vilket i sig är kalas-fint, och det kanske säger sig själv då en naturlig ås är über-bra dränering! (y)

Den stora frågan är om jag behöver makadam som kapillär-brytande skikt som många rekommenderar (har jag läst mig till) Men efter som jag inte har direkta fukt-problem känns det overkill. Makadamen skulle jag tro är till för dom med lera som är väldigt fuktbindande... Eller?

Någon med med mer kött på dess ben än jag i iso/makadam frågorna? Tips mottages tacksamt!
 
  • PB220084.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PB220083.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara du kan ju avgöra om du känner dig helt säker på att du inte har fukt där. Men naturlig ås låter ju onekligen som låg risk för fuktproblem.

Jag gör ett liknande projekt, men mitt underlag är sprängstensmassor och massivt berg. Av uppenbara skäl vill jag inte behöva ta mig djupare ner än nödvändigt. Jag har därför valt isodrän istället för cellplast, så får jag kapillärbrytning utan makadam. Men förstås till en lite högre materialkostnad.

Extra bra blir isodränkonstruktionen om det är ett badrum du bygger - då kan du bygga en helt diffusionsöppen konstruktion (fiberduk - isodrän x 2 - fiberduk - betong med golvvärme - klinker) så kan eventuell fukt vädras ut med ventilationen, en möjlighet som cellplast inte ger.
 
Jag valde att lägga ett tunt lager makadam av två skäl, dels visade det sig behövas för dräneringen och dels så var det betydligt enklare att gräva lite för djupt och jämna av med makadam än att försöka få orginalmassorna jämna.

I mitt fall står huset på lera på vilken ungefär 20cm massor av samma typ som du har låg. Ursprungligen tänkte jag inte isolera utan bara göra en bättre platta istället för den gamla, och snål som man är så krattade jag ur stenen ur sand/stenblandningen och jämnade av med den kvarvarande sanden. Ett riktigt slitjobb. Sedan kom hösten och jag insåg att det inte var så torrt under huset som jag trodde. På ett igen bara, gräva ur 25cm till, dränera och isolera. Då insåg jag nyttan med lite makadam.
 
Håller helt med om att makadam är smidigt för att jämna av. Men det en sak att lägga in någon cm makadam här och var för att jämna av, och en annan sak att gräva (i mitt fall spräcka) 20 cm extra för att få dit ett kapillärbrytande makadamskikt.
 
Cellplast är väl ganska tätt så jag skulle inte tro att något vatten kan ta sig upp med kapillärkraft genom det. Hantverkarna i min källare lägger lecakulor istället för makadam. Väger mindre vilket gör det lättare att hantera plus att det isolerar lite.
 
Hur mycket vågar man bila upp golvet utan att riskera bärande konstruktion? Ska göra liknande i min källare när finanser finns.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Cellplast är väl ganska tätt så jag skulle inte tro att något vatten kan ta sig upp med kapillärkraft genom det.
Cellplast funkar som ångspärr just där cellplastskivan ligger, ja. Med risken att fukten tar sig upp i springorna mellan plattorna (ja, jag vet att jag är lite paranoid här).

Hantverkarna i min källare lägger lecakulor istället för makadam. Väger mindre vilket gör det lättare att hantera plus att det isolerar lite
Bra som avjämning. Men leca bär ju mycket vatten, antar att det därför inte fungerar kapillärbrytande - eller?
 
sj6 skrev:
Hur mycket vågar man bila upp golvet utan att riskera bärande konstruktion? Ska göra liknande i min källare när finanser finns.
Beror lite på konstruktion, men ett vanligt sätt att anlägga källare förr var att man anlade en något bredare grundsula som man sedan murade upp källarväggarna på, och sist fyllde man med betong för att få ett golv. Det betyder att det ofta finns en grundsula som sticker ner kanske 20-30 cm under källargolvet. Man bör absolut inte gräva ner under denna grundsula, om man inte vill lägga ner ett stort arbete på att förlänga den neråt (finns exempel på forummedlemmar som gjort detta om man söker på lite olika "källarprojekt" här).

Men är det en lite modernare konstruktion så kanske man gjutit golvet först och murat väggana på plattan.

Jag grävde själv ut ner till underkant av sulan, lade makadam, cellplast (inkl åldersbeständig plats som radonspärr) och gjöt nytt betonggolv med golvvärme och det var inga problem. I ett rum där jag befarade stort marktryck från sidan så stöttade jag grundsulan med några liggande bjälkar innan makadam etc. var på plats, men jag noterade inte att bjälkarna tagit upp något tryck alls, de var mycket enkla att ta bort.
 
b8q skrev:
Beror lite på konstruktion, men ett vanligt sätt att anlägga källare förr var att man anlade en något bredare grundsula som man sedan murade upp källarväggarna på, och sist fyllde man med betong för att få ett golv. Det betyder att det ofta finns en grundsula som sticker ner kanske 20-30 cm under källargolvet. Man bör absolut inte gräva ner under denna grundsula, om man inte vill lägga ner ett stort arbete på att förlänga den neråt (finns exempel på forummedlemmar som gjort detta om man söker på lite olika "källarprojekt" här).

Men är det en lite modernare konstruktion så kanske man gjutit golvet först och murat väggana på plattan.

Jag grävde själv ut ner till underkant av sulan, lade makadam, cellplast (inkl åldersbeständig plats som radonspärr) och gjöt nytt betonggolv med golvvärme och det var inga problem. I ett rum där jag befarade stort marktryck från sidan så stöttade jag grundsulan med några liggande bjälkar innan makadam etc. var på plats, men jag noterade inte att bjälkarna tagit upp något tryck alls, de var mycket enkla att ta bort.
Glömt att tacka för svar ;)
 
Krilleman
Efter ytterligare grävning i hålet verkar det inte finnas någon botten på gruset, en arm ner så är det fortfarande grus/sand/sten fortfarande snustorrt och väggen på bild är en yttervägg. Så jag anser mig ha lite flyt att huset står på en ås och med facit i hand har det ju inte direkt varit en torr vår. Men fortfarande torrt under huset! (y)

Bra tips som jag inte tänkt på är utjämningen innan isolering är ett måste som jag inte tänkt på...

Man kan även skymta kantbalken i hålet som är ca 12cm tjockare än ytterväggen i sig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.