Hej,

Är i farten och ska bygga ett badrum i källaren. Badrummet ska innehålla golvbrunn (till dusch), handfat och toalett. Nu har jag dock blivit osäker på om jag måste ha en avluftning till den nya avloppsgren som blir. Nedan har jag gjort en (väldigt)simpel skiss över rördragningen i källarplanet.
1. Här går ett rör upp till toaletten på plan 1. Röret fortsätter även som avluftning ut genom yttertaket.
2. Rör upp till köket på plan 1.
3. Golvbrunn på källarplan (till dusch).
4. Toalett på källarplan.
5. Handfat på källarplan.
6. Golvbrunn på källarplan (i pannrum).

Tror ni jag behöver sätta en avluftning på den nya grenen som blir till höger i bild? Hur sätter man i så fall den smidigast? Vill ju gärna slippa dra ett 110-rör från källaren ut genom yttertaket :)

Tack på förhand!
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det behövs en så att duschbrunnen inte töms när du spolar i toan
finns avluftningsventiler som kan placeras bara en bit över högsta punkt fex under handfatet... sök på avluftningsventil
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag tror inte du behöver någon ny avluftning eftersom (om jag förstod rätt) du kopplar ihop med befintlig 110 stam som redan har det.
 
Risken finns att det behövs men det är ingen "ko på isen", prova först och drar det ut vatten ur vattenlåsen så är det enkelt att sätta ett Y-rör + en 45 graders och en vacumventil under handfatet.

Protte
 
Tack för svaren (och kul att se en annan EF:are här :) ).

Jag struntar nog, som ni säger, i avluftningen initialt och kompletterar under handfatet om det skulle bli problem med vattenlåsen.
 
du lär nog inte behöva någon mer avluftning...
10 m oluftat brukar vi ha som tumregel på jobbet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.