Vitt kakel med en svart dekorrad. Blandare i dusch och handfat med separat vred för varm och kallvatten. På byggåtervinning kan man även hitta handfat med separata kranar i varsitt hörn. ( Mycket opraktiskt.
Duschslang i krom med stort duschhandtag i metall.

Jag minns lite svagt ett besök på Tjolöholms slott söder om Göteborg. Slottet är byggt på tidigt 1900-tal och var då hypermodernt. Badrummet är helkaklat vitt med nedsänkt inkaklat badkar och en mycket speciell dusch med kromade rör så att man blir duschad runt om kroppen samtidigt.

Annars tycker jag era idéer låter bra.

Nu finns det ju nya kantiga handfat i porslin som ser ut som tidigt 1900-tal om man inte vill köpa något gammalt.
 
En del byggnadsvårdsbutiker har utställningar som man kan kolla på för inspiration, t.ex. Byggfabriken om ni skulle råka bo i närheten av Malmö (finns ju också på nätet, www.byggfabriken.se).

Pärlspont skulle säkert bli jättefint, men frågan är hur mycket fukt det blir i ett så litet badrum?
V.g. kakel tycker jag också blå-vit-mönstrat låter fint. Vill ni ha nåt mer neutralt finns ju gammaldags vitt kakel (avlångt, 'vinklade' kanter om ni förstår vad jag menar).
Lycka till!
 
Gammaldags stil jag tycker pärlspont låter som en utmärkt ide. Kan påpeka att jag jobbar med badrum och köksinredningar, hjälper folk med ideér etc.

Ett tips kan vara att kolla in Vedums badrums serie Lous.

http://www.vedum.se/v2/html/mobelserier_det.asp?MODELL=louis

Finns i flera färger. Vitt kakel med blått är mera gammla kök och kakelugnar. det går bra att ha pårlspont bakom handfat mm bara man använder linoljefärg eller olje färg (vattenavstötande). I duchen tyker jag att ni skall använda ett helvitt kakel, inget annat.

På väggarna kan man använda pärlspont, liggande hyvlade brädor målade i nån halvmatt ljus färg, golvet tycker jag kan vara i grova granplankor (ej duchen) annars helt klinker golv i nån ljusgrå färg eller sten imitation. titta på vedums bilder notera att de har foton med brunt, klinker golv samt några miljöer med marmorvägg ??? Annars kan det vara fint med en gammaldags tapet (en vän till mig har lackad tapet i badrummet) ganska kul idé bara man har riktigt tätskikt i duschen. det som avgär om ett rum är våtutrymme är om det finns golvbrunn. Anledningen till att man har kakel bakom handfat är att det är lätt att torka av. har gjort mång WC med trägolv det är inga problem så länge det inte är dusch och badkar i dem.

louis_intro_T.jpg

Hoppas att du fick nån hjälp av detta. Gamla (badrum) var ju bara en bänk med emaljerat tvättfat och man fick hämta vatten i en hink. Svärt med moderna krav (lagar) och att bevara det "gamla". Men med denna metod gör man iallafall en kompromiss. Skall man leva och bo året runt i ett hus tycker jag att man kan kosta på sig lite modernare saker men i gammal stil. Sen finns det toaletter i gammal stil de med tank i taket och kedja.

/Mvh Patrik (P@rtgallery).
 
Halloj! Vi kommer också fixa gammaldags badrum så småningom. Vill ha pärlspont på väggarna - men hur fäster man den? Kan man spika - pajar inte fuktspärren då? Eller är det lim som gäller?
http://www.svedbergs.se/1_romantica_l.asp Svedbergs har en del fina gammaldags badrumsgrejjer i sin Romanticaserie. Deras badkar på tassar kommer vi nog köra på. Nu är jag på jakt efter en kran till handfat med gammaldags känsla utan att ha två kranar - mkt oprakiskt... Tips??!
 
Kan inte låta bli att dela med mig av en utmärkt ide jag sett hos en god vän.
Han har ett gammalt handfat med separata kranar. I ena kranen givetvis kallt men till "varma kranen" har han kopplat på en liten termostat gömd under handfatet där varmt och kallt vatten blandas. Termostaten reglerar så att man får precis lagom jummet vatten att tvätta händer och ansikte i!
Ingen risk att barnen skållar sig heller.
 
Vi har också funderingar på pärlspont på dom
väggar som inte är utsatt för vattensprut.
Man borde kunna använda Branden´s panelskiva
eller Huntonits som båda är MDF och limma dom direkt
på gipsväggen och sen måla. Dom krymper och
sväller inte som traditionell träpanel gör.
 
Går det att använda MDF i badrum utan problem?
 
Vi fick hem en tidning som vi prenumererar på
igår, minns inte namnet på den, där dom frågade
just om pärlspont i badrum.
Svaret var just att limma panelskiva, och sen måla.
Man får väl vara noga med färgen, att det är av en typ
som går bra att använda i fuktiga utrymmen.
Och sen så klart att inte sätta upp den där det blir vattensprut.
Jag tycker att helkaklade badrum kan se kalla och ogästvänliga ut.
Det blir dessutom lättare förnya badrummet genom att måla om panelen.
 
snillet78 skrev:
Nu är jag på jakt efter en kran till handfat med gammaldags känsla utan att ha två kranar - mkt oprakiskt... Tips??!
Zazzeri har en serie, inte billig förvisso, men snygg! http://www.zazzeri.it/jsp/livesite/HomePage.jsp?parent=88&Lang=Eng

Den har vi i vårt badrum och jag tycker den knyter ihop den gammaldags looken vi eftersträvat med de nya moderniteter vi har (bubbelbad) på ett snyggt sätt!
 
Vi gjorde just en toa, mkt litet utrymme, med vattencistern på väggen, nligt bilden någon lade in. Den kostar en hel del, men skippar man kromade rör blir det betydligt billigare. Slukar ej så mkt vatten som man tror. Farmor blev nostaglisk och barn blir grymt impade.

IKEA har ett fyrkantigt lite rubust handfat, Höllviken 800 kr, som är rätt just. Det syns ofta i modemagasin. Kvik har ett liknande med mer moderna drag, mkt minimalistiskt.

Silvan har haft kranar i serien magnolia, 2-300 för enkel kran (v resp k vatten), 3-400 för badkarskran med bred kran, alt köksblandare.

FÖ. Lägg inte på för mkt tjafs utan håll det rent. Just kakel på golvet och väggar - jag lovar du kommer att uppskatta det när ni ska städa. Vitt kakel till axelhöjd (byggfabriken). På kalkelbutiken vid Globen finns vid disken på nedre plan ett underbart golv i varmt gröntonat klinker. Kolla. Utrymmet mellan kaklet och taket målas i en ljus, soft färg som matchar golvet (särk badrumsfärg). Pärlsponten sätter ni i taket istället för på väggarna.

Gjutjärnsbadkaret kommer du att älska. Det är brett nog för baken och stort nog för två. Det håller värmen och man badar minst en timme per gång. Vi får alltid ha badolja och salt i beredskap; alla övernattande gäster vill bada hos oss.

Se kakel på byggfabriken.com, REL med rundad glaserad avslutningskant. Dvs du får ett mjukt avslut upptill. Där finns även exklusivare varianter på kranar, plus toaletten vi köpte, vackra dörrhantag mm. Gamla lampor finns på Riddargatan 11 i sthlm.

Lägg pengarna på de stora viktiga sakerna + på ett fåtal utvalda detaljer som lampa, lysknapp, handtag och knoppar + toapappershållare. För mkt glim och glam är inte gammaldags, tycker jag.
 
Hej!
Kanske en dum fråga, men kan man limma pärlspontsplattor (mdf) på väggen utan att limmet påverkar fuktspärren?
/Hubbe
 
Vi byggde nytt badrum på övervåningen i vår timmerkåk byggd 1907. Vi gjorde en kul blandning av gammalt och nytt med pärlspånt på alla väggar utom duschutrymmet som har välvda glasdörrar som man kan vika in för extra utrymme.

Jag reglade upp nya väggar som jag skruvade gips på. Gipsen rollades med fuktspärr och på detta skruvade jag liggande reglar för pärlspånt som jag sedan fräste spalter i så att jag fick ventilation bakom panelen. Panelen slutar ca 12 cm från golvet så det finns ju risk för att fukt tränger upp trots vent.fläkt med fuktstyrning och fastnar den fukten mellan vägg och pärlspånt så får man garanterat problem på sikt. På läkten spikade jag då sedan pärlspånten som målades med en färg (VIT) som Flügger rekommenderade just för våtutrymmen.

I duschutrymmet sattes ljusgrå mosaik ca 1,5x1,5 cm både på golv och tak. På resten av golvet blev det vanlig mörkgrå klinkers. Skarven (halvcirkel) mellan de två golvslagen placerade jag precis där duschdörrarna hamnade (snyggt :) och jag ägnade en hel lördag åt att finsåga mosaik/klinkers så att jag fick en perfekt rundning på kanten.

Just det ja... väggreglarna som skulle få pärlspånt försköt jag lika mycket som läkten byggde och då hamnade de två väggtyperna på samma höjd. Över skarven (5mm) mellan mosaik/pärlspånt spikade jag en liten smyglist som målades vit. Mosaikpartiet fortsätter ca 10 cm utanför duschdörrarna just för att ev fukt som fortplantar sig genom fogarna inte skulle komma i kontakt med pärlspånten. Usch vad mycket jobb det var.....

Fuska INTE med ventilationen! Skaffa en riktig fläkt med fuktsensor, förlita er inte på självdrag eller timerstyrda fläktar som går 10-15 minuter. Fuska inte heller och slå av ev golvvärme på sommaren. Min kompis gjorde båda delar och det blev dyrt då fukten stod kvar under duschkabinens väggar och löste upp fogen.

Jag är mycket nöjd med detta badrum och skryter gärna om det :)

Nästa projekt blir en liten toalett på nedervåningen. Där blir det nog pärlspånt och linoleumgolv, Renova strömbrytare och dosor, 50-tals klotlampor och ett rätt så gammalt tvättställ för dubbla kranar. Läste om nån termostatfix man kunde göra så att man får lagom varmt vatten i "varmkranen".

Tror det kan matcha hallen utanför som har bröstpanel, vit pärlspånt ca 160 cm högt, feta allmogefoder, målat originalfurugolv och nytryckt sekelskiftestapet. Inte korrekt tidsmässigt men helhetsstuket blir nog jäkligt bra och det är huvudsaken för oss.

Nu tjatar frun om ett bondkök, nån som vill köpa ett 4 år gammalt Ikeakök med vitvaror i rostfritt? ;)

Är det nån som vill se nån bild på hur jag byggde väggarna eller nåt annat kan jag fixa detta via mail..

/Pälle - amatörsnickare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.