Hejsan.
Ska ge mig på att bygga ett badrum nu och har läst på rätt mycket om tillvägagångssätt och material, men vill gärna bolla lite med er här på forumet…

Bakgrund:

Har köpt en fastighet med ett boningshus med kraftigt renoveringsbehov. Det finns ett antal ekonomibyggnader, även de med renoveringsbehov.

Har valt att bygga om ”brygghuset” till en gäststuga under tiden som stora huset renoveras, vilket kommer att ta några år i anspråk.

Brygghuset i fråga är en 1½ plans hus, till ytan ca 30 m2, totalt typ 60m2.
Har reglat nytt golv i halva undervåningen, med vattenburen golvvärme (andra halvan är gjuten) och lagt laminatgolv där. Det är numera köket.

Planen:

Ungefär en fjärdedel av övervåningen ska bli badrum, ca 170x300 (ovanpå köket) och jag har isolerat OCH satt upp spånskivor på två av väggarna (vilket jag nu förstår att jag måste byta ut mot något vattentåligt alternativ).

Golvet på övervåningen består av spåntade plankor, ca 35mm, som ligger på stockar, 5-6 tum grova, fyrkantiga, med c-c ca 1m. Stockarna är fribärande, ca 5m.

Frågorna:

Första frågan handlar om golvet i badrummet. Hur får jag det stabilt nog att lägga klinker på? Planerar att ha elgolvvärme där.

Om jag reglar 2 tum 4 i taket i köket, mellan stockarna, ev. diagonalt, c-c 30 cm (kommer att dölja med innertak där sen) och skruvar golvspån direkt på plankgolvet, blir det stabilt nog då?

Är det okej att lägga ytterliggare en 12mm spån ovanpå i en del av rummet, för att sen åstadkomma ett bra fall i duschdelen, som blir i ena änden av badrummet? Lim och/eller skruv?

OM detta är okej, HUR mycket flytspackel på minsta stället?

Nästa problem är ju vatten/avlopp:

Tanken från början var att dra upp vatten genom golvet, men det verkar inte som att det alls är tillåtet…

Enda sättet är att dra ett helt rör hela vägen från ”pannrummet” (där inkommande vatten finns) via taket i köket, upp igenom väggen och in i badrummet?
Tänker AluPex här, men har nyss hittat det, så jag har inte hunnit kolla så mycket på det…

Avloppet tror jag att jag löser, så länge det fortfarande är okej att gå genom golvet med det…

Sista frågan, för tillfället, är valet av väggmaterial…

Min stora leverantör är Byggmax och de har ju WAB vårummsskiva, inga billiga grejor… Vad finns det för alternativ och framför allt VART?

Vill veta om jag är på rätt spår och tänker rätt här, har inte byggt något liknande förut, men behöver lära mig inför stora huset.

Vänligen
Gunnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.