Hej! Har försökt hitta nån tråd som beskriver min undran men inte funnit.

Bor i ett fritidshus byggt -59 som inte ännu moderniserats till nutidsstandard gällande isolering och ångspärrar. Vi behöver ställa iordning ett utrymme som skall användas till dusch, toa och tvättstuga. Utrymmet kommer vara ca 2*4m alltså 8m2

*Dusch, toa och tvättställ kommer att placeras mot innervägg, där en del av den utgörs av murstocken.

*Tvättmaskin och torktumlare kommer ställas mot yttervägg.

Ytterväggen består i dagsläget av Panel->vindpapp->isolering->råspont->fiberskiva (tretex?). Vad är korrekt att göra med den?

Golvet är ett spontat trägolv, är det dubbelt golvgips som gäller? Ut med träet antar jag iaf.

Det bästa/billigaste för vår del vore att kunna lägga en rollad fuktspärr och sätta plattor på detta då jag har god och proffsig hjälp med detta.

Kan man kombinera gips på innervägg med masterboard på yttervägg eller behövs inte det då duschen är mot innervägg?

Tack på förhand!
 
ippo skrev:
Ytterväggen består i dagsläget av Panel->vindpapp->isolering->råspont->fiberskiva (tretex?). Vad är korrekt att göra med den?
Sannolikt att riva bort tretexen och gipsa. Kan även fungera att gipsa direkt mot tretexen.

ippo skrev:
Golvet är ett spontat trägolv, är det dubbelt golvgips som gäller? Ut med träet antar jag iaf.
Sannolikt är det vettigt att riva bort träet, regla i till 300 c/c när det ändå är öppet, lägga 22 mm golvspån och flytspackla. Ingen gips, det är fullständigt onödigt. Skulle man veta att trägolvet ligger på max 600 c/c idag så kan man tänka sig att lägga skivor (spån och/eller gips) direkt på det innan flytspackling.

ippo skrev:
Kan man kombinera gips på innervägg med masterboard på yttervägg eller behövs inte det då duschen är mot innervägg?
Det finns inget skäl att ha fibercementskivor där ni inte ska spola vatten. Egentligen inget skäl att ha det någonstans om tätskiktet är tillräckligt ångtätt, men om ni ska ha fibercemenskivor någonstans så är det i duschen.
 
Tack för dina uttömmande svar! :)

Har idag handlat gips till vägg, golvspån och 45*145 reglar till golvbjälklaget. Lägger cc300 då det i dagsläget är ca cc750.
Men osäker på vad som gäller vid golvvärme... Visst skall slingan ligga på gips? Har svårt att tro att den kan läggas direkt på golvspånet...
Har idag kutterspån i golvet, skall det ligga kvar eller byta till gullfiber?

Hur är det med fuktspärren, vilken rekommenderas vid ovan nämda förhållanden?

Har en släkting som jobbar som plattsättare, han kommer hjälpa mig med den biten.
Dock så jobbar han mestadels på storbyggen så jag vill skaffa mig så mkt förkunskaper som möjligt!

Tack på förhand!
 
Visst kan du lägga slingan direkt på spånet, det är en utmärkt konstruktion. Så varm blir inte slingan att det ens är i närheten av att kunna skapa några problem. Och om det vore så, så är knappast pappen på gipsen mindre värmekänsligt än spånskivan.

Glöm inte att spacklet ska vara minst 15 mm tjockt, alltså 15 mm vid brunnen.

Huruvida du ska byta isoleringen är en helt annan fråga, det handlar ju bara om hur välisolerat golvet är som det är nu. Kutterspån är ju hyfsat om det är vindtätt i bjälklaget. Har du torpargrund?

Jag har valt att använda Deitermanns tätskikt just nu, det finns indikationer på att det är bland de ångtätaste rollade tätskikten som säljs i dagsläget. Men man vet inte säkert vilka tätskikt som uppfyller de nya kraven förrän resultaten från SP kommer, förhoppningsvis snart. Och då kommer nog en hel del nya system ut på marknaden, eller att det sker förändringar i de gamla.
 
Tack för de snabba och informativa svaren!!! :)

Nu kommer nya frågor upp som orosmoln på himlen.... ;)

1. Hur är det med takbeklädnad.... räcker det med enkelgips?
2. I duschhörna, fungerar det med osb i kombination med enkelgips?
3. Kommer i väggen vid duschhörnan sätta osb-enkelgips (om det är ok), men min fundering är den väggens motsatta sidas beklädnad. Alltså Köksväggen som delar regelstomme med blivande badrum. Där sitter idag bara Tretex (porös träfiberskiva), vad innebär det? Skall den sidan också kläs med gips eller är det ok iom en fuktspärr på badrumssidan..... :surprised:
4. Vårt hus har en traditionell krypgrund, hur pass stor är frysrisken där? Alla avloppsrör kommer ligga öppet därunder, kommer isolera dem men frågan är om det behövs värmeslinga???
5. Avloppet kommer utanför grunden löpa nedför en bergsbrant ca 10m, nivåskillnad på ca 2,5-3m behöver man oroa sig för frysrisk där? Eller är det lugnt då det bara spolar igenom och aldrig blir stående vätska där?

Vi bor i sthlm så det är inte kallt så många dagar på året.....

Mvh Ippo
 
1. Jepp.

2. Om det inte är mot yttervägg med diffusdionsplast och du väljer ett tätskikt som är godkänt enligt de nya reglerna, så bedömer jag det som riskfritt att köra med gips och OSB.

3. Det spelar ingen som helst roll vad du har på andra sidan väggen. Förstår inte riktigt hur du menar.

4/5. Kan inte svara på det. :)
 
Apropå nr.2 så blir det förmodligen Höganäs egna tätskikt då det blir bra pris på det.... Eller är det enbart Dietermanns som rekommenderas? :surprised:

Var hittar man info om tätskiktet uppfyller kraven?
 
Den informationen finns inte ännu, jag tror att SP fortfarande testar de nya systemen. Men vänta om du kan vänta ett par veckor så tror jag att det kommer vara mycket klarare.

Observera att det inte är säkert att Deitermanns system uppfyller de nya kraven, men det verkar de själva tro i alla fall. Vad gäller många av de gamla systemen så vet tillverkaren att de inte kommer uppfylla de nya kraven. De har utvecklat nya system, och kommer släppa dem snart, men de säljs alltså i regel inte ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.