Hej,
Vi köpte vår första lägenhet slutet av maj 2023. Innan köpet så beställde vi en bostadsrättsbesiktning via Anticimex. Jag, Anticimex killen och mäklaren kollad lägenheten innan köpet.

Nu i efterhand så har jag börjat fundera på om det som visas på bilderna är ett fel?
Självaste ringen verkar sitta längst ner, noterade dock en liten spricka som syns på en av bilderna.

Jag har flertalet gånger bett mäklaren om handlingar från när badrummet renoverades, vem som gjorde det mm. Men fick till svar att de trodde att det var gjort runt 2012...

Anticimex killen sa att det inte indikerade fukt men att han noterade något bomljud.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
 
  • Diskho med trasig sil och blå tätningsmassa, behöver reparation eller utbyte, nedsmutsat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en smutsig behållare med blå försegling som är sprucken och bryts. Möjligen en gammal färgburk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en tom, smutsig hink med blå kant och synlig text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett smutsigt lock med blå tätning, troligen från en behållare, närbild, bruna fläckar, repor, silverfärgade kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en köksvask med avfallskvarn, smuts, kakel, och en bit av en kattens tass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå tätningslist vid diskho, smutsigt, vattenstänk, möjlig mögel, behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på sliten och smutsig kant med blå tejp, mot delvis synlig vit behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
På sista bilden kanske det är något som sticker fram under den blå klämringen och det brukar anses vara ett fel eftersom det förhindrar att klämringen kommer ner ordentligt. Men så längs som det inte är vatten upp till klämringen i golvbrunnen brukar det inte leda till någon vattenskada. Så se till att städa golvbrunnen innan det blir stopp.

För mer än 10 år sen var inte våtrumsintyg eller andra liknande handlingar så vanliga. Det finns ju inte heller några krav på att man ska spara kvitton så här länge.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju inte heller några krav på att man ska spara kvitton så här länge.
För en normal privatperson finns det inga generella krav att man ska spara ett kvitto överhuvudtaget. 😉
 
Svårt att se men det kan vara så att tätskiktet har lossnat från klämringen(den blåa). Går det ett lyfta lite på tätskiktet är den trasig. Om det tagit skada är svårt att säga. Finns golvvärme så kanske ev fukt som letar sig in där torkar ut.
 
Klämringen ser ut att ha åverkan på flera ställen av något vasst föremål.
Märkligt, hur har man lyckats med det?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tycker det bara ser ut som att den som har lagt tätskitet har guckat på lite mycket i brunnen så att det har täckt den blå klämringen. Där behöver det inte vara tätskiktsgucka och sen har med åren släppt från klämringen plast. Men det spelar ingen roll.

Det som @BirgitS tar upp som en potentiell manschett som är felskuren och felaktigt går under klämringen tycker jag ser ut som tätskiktsgucka som har applicerats ovanpå klämringen och sen har det hela släppt. Testa att skrapa bort det med en skruvmejsel och se om jag har rätt! Alltså det här:

Bilden är suddig och oklar, visar en blå föremål med ett vitt område nedanför som kan vara en yta eller vägg.

Så så här långt inga stora varningssignaler från bilderna. Bomljudet är det värre med. Spricka i brunnen är inte bra. Svårt att se på bilderna om du har en spricka.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker det bara ser ut som att den som har lagt tätskitet har guckat på lite mycket i brunnen så att det har täckt den blå klämringen. Där behöver det inte vara tätskiktsgucka och sen har med åren släppt från klämringen plast. Men det spelar ingen roll.

Det som @BirgitS tar upp som en potentiell manschett som är felskuren och felaktigt går under klämringen tycker jag ser ut som tätskiktsgucka som har applicerats ovanpå klämringen och sen har det hela släppt. Testa att skrapa bort det med en skruvmejsel och se om jag har rätt! Alltså det här:

[bild]

Så så här långt inga stora varningssignaler från bilderna. Bomljudet är det värre med.
Kl 17, första bilden
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Testa att skrapa bort det med en skruvmejsel och se om jag har rätt!
Är det värt risken att "riva i detta"? Går man vidare på olika sätt beroende på resultatet av skrapandet?

Har det fungerat sedan 2012 skulle jag nog bara låta det vara tills jag ansåg det var dags för renovering.
 
  • Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E eftertänksam skrev:
Kl 17, första bilden
Aha!

Är detta manschetten som sticker ut under klämringen? Det ser ut så men samtidigt inte.

Närbild på runt, smutsigt föremål med koncentriska ringar, kanske botten av en kastrull eller dylikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Varför måste alltid alla dessa bilder vara ur fokus och tagna utan ljus. Varje tråd samma sak.)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Är det värt risken att "riva i detta"? Går man vidare på olika sätt beroende på resultatet av skrapandet?

Har det fungerat sedan 2012 skulle jag nog bara låta det vara tills jag ansåg det var dags för renovering.
Jag tror jag missuppfattade vad @BirgitS menade för del av brunnen. Alltid svårt när det är flera oskarpa bilder.
 
Claes Sörmland
Golvbrunnens insats heter Purus RAN. Google ger att den modellen fanns 1990-2008. Så jag skulle gissa att badrummet är från den perioden. De små klinkersen i svart känns också som tidigt 2000-tal eller sista åren på 1990-talet rent estetiskt.
 
Misak99 Misak99 skrev:
Hej,
Vi köpte vår första lägenhet slutet av maj 2023. Innan köpet så beställde vi en bostadsrättsbesiktning via Anticimex. Jag, Anticimex killen och mäklaren kollad lägenheten innan köpet.

Nu i efterhand så har jag börjat fundera på om det som visas på bilderna är ett fel?
Självaste ringen verkar sitta längst ner, noterade dock en liten spricka som syns på en av bilderna.

Jag har flertalet gånger bett mäklaren om handlingar från när badrummet renoverades, vem som gjorde det mm. Men fick till svar att de trodde att det var gjort runt 2012...

Anticimex killen sa att det inte indikerade fukt men att han noterade något bomljud.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
Det som kan vara lite oroande är mängden mjukfog mot slukristen. Om den ligger an tätskiktet är det inte alls bra då det vatten som tar sig genom fogen stoppas innan det ska ned i brunnen.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Golvbrunnens insats heter Purus RAN. Google ger att den modellen fanns 1990-2008. Så jag skulle gissa att badrummet är från den perioden. De små klinkersen i svart känns också som tidigt 2000-tal eller sista åren på 1990-talet rent estetiskt.
Det vattenlåset säljs även nu med samma RSK: https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-v-las-ran-av-plast-125mm/
Olika produkter ändå?
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det vattenlåset säljs även nu med samma RSK: [länk]
Olika produkter ändå?
Jag uppfattade att det säljs som reservdel. Eller snarare att det vattenlåset passar i flera olika äldre brunnar och därmed fortfarande säljs som reservdel.

Men jag tycker att det står Sjöbo och Oden på själva golvbrunnen, alltså inte på vattenlåset. Och Purus säljer ju fortfarande den modellen som kom 1990 enligt RSK-databasen. Men när slutade de stämpla dem med "Sjöbo"?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det som kan vara lite oroande är mängden mjukfog mot slukristen. Om den ligger an tätskiktet är det inte alls bra då det vatten som tar sig genom fogen stoppas innan det ska ned i brunnen.
Ännu ett tecken på att badrummet är från tidigt 2000-tal.
 
  • Gilla
FlugfiskarniJämtland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.