Hej,

Som så många andra har jag drabbats av en fuktskada i mitt badrum. För att göra en lång historia kort så köpte jag lägenheten jan 2008. Badrummet var renoverat sommaren 2006 och med mina ögon såg allt bra ut. Säljaren lämnade dessutom ett "intyg" från hennes "hantverkare" att badrummet var "renoverat enligt svenska regler och lagar".
I julas upptäckte jag fukt i köket som ligger på andra sidan väggen. Ocab besiktigade och kunde konstatera förhöjda fukthalter och felaktig golvbrunn (olika case).
Tog dit en rörläggare som monterade ner kranen och kunde då konstatera att det saknades rörmanschetter.
Jag har såklart reklamerat till säljaren. Säljaren erbjuder mig 5000 kr som ersättning OM jag skriftligen meddelar att alla mellanhavanden är reglerade gällande badrummet. Hon rekommenderar också en hantverkar som skall bila bort golvet, byta golvbrunn och lägga nytt golv. Samma sak med väggen där det saknas manschetter.
Naturligtvis är detta inte att rekommendera, samtliga stora firmor vägrar göra denna manövern.

Jag skall träffa säljaren på fredag och behöver lite tips och idéer hur jag skall lägga upp mötet. Säljaren menar på att BBR är de enda reglerna som gäller och hon anser att de är uppfyllda, men det anser inte jag eftersom det uppenbarligen inte är tätt.

Någon som har tips och idéer?
Erfarenheter?
 
Normalt sett har man bara 2 års reklamationsrätt när det gäller fel i bostadsrätt så när exakt tillträdde du bostadsrätten och när lämnade du
en reklamation?

Dock är det så att man har tio års reklamations rätt enligt konsumenttjänstlagen när det gäller arbete på fastighet, byggnad m m.

När det gäller sådana felaktigheter i den utförda tjänsten som du gör gällande så är det alltså inga problem att rikta krav mot hantverkaren.

Genom att du har köpt bostadsrätten får du dessutom anses ha tagit över
den tidigare säljarens rättigheter mot hantverkaren.

Så du avråds bestämt att gå med på en förlikning på 5000 kr.

Vid sådant här fall skall inte heller säljaren i första hand stå för felet
utan det skall ju helst lösas gentemot hantverkaren.

Så se nu till att få alla uppgifter om det uppförda arbetet såsom fakturor
m m, nu får vi väl hoppas att inte arbetet har utförts svart eller att hanverkarn har konkat.

Därefter gäller det att göra en reklamation till hantverkaren och försöka lösa
det den vägen.
 
O
Troligtvis är det ända du ev. har att hämta nått på är hantverkaren utifall att intyget kan uppfattas som giltigt. Nu vet jag inte hur det är med dolda fel i en br, men jag tror inte att du kan få felet som dolt, om det var lätt att upptäcka att golvbrunnen var felaktig. Men
jag låter det vara osagt gällande dolda fel i br.
 
Reklamationen är gjorde inom ett år från tillträde, så tiden är det inga problem med.

PRoblemet är ju att det inte är någon firma som gjort det, ingen svensk iaf, därför jag skrev "hantverkare".

Golvbrunnen hade jag upptäckt vid en besiktning, absolut, men jag hade inte upptäckt att duschblandaren hade dålig genomföring. Det skall ju inte krävas att man monterar ner kranar för att kolla fuktskydd.
 
Rena skrev:
Reklamationen är gjorde inom ett år från tillträde, så tiden är det inga problem med.

PRoblemet är ju att det inte är någon firma som gjort det, ingen svensk iaf, därför jag skrev "hantverkare".

Golvbrunnen hade jag upptäckt vid en besiktning, absolut, men jag hade inte upptäckt att duschblandaren hade dålig genomföring. Det skall ju inte krävas att man monterar ner kranar för att kolla fuktskydd.
Bra, då är du bevarad din rätt.

Misstänkte att det inte var någon firma som gjort jobbet mot faktura och det var ju
synd.

Säljaren har ju i detta fallet lämnat ett utfästelse om att arbetet är utfört på
korrekt sätt och då är man befriad från att undersöka saken närmare.

Du skriver "intyg".......muntligt eller skriftligt?
 
Safet skrev:
Bra, då är du bevarad din rätt.

Misstänkte att det inte var någon firma som gjort jobbet mot faktura och det var ju
synd.

Säljaren har ju i detta fallet lämnat ett utfästelse om att arbetet är utfört på
korrekt sätt och då är man befriad från att undersöka saken närmare.

Du skriver "intyg".......muntligt eller skriftligt?
Precis, jag anser också som du gällande utfästelse.

Skriftligt!

En byggfirma som var här och kollade på jobbet, nämnde något om att hon kunde använda sin ansvarsförsäkring om hon tar på sig att hon själv gjort jobbet.

Erfarenhet av detta?
 
Rena skrev:
Erfarenhet av detta?
Av försäkringsbedrägeri?
 
Nyfniken skrev:
Av försäkringsbedrägeri?
Nu tänkte jag inte så långt...men det är självklart, det blir ju bedrägeri isf. q(;^;)p
 
Jag har väldigt svårt att tro att ansvarsdelen på en normal hemförsäkring skulle ersätta för ett felgjort badrum som man gjort själv. Eller överhuvudtaget ersätta för skadestånd av typen dolda fel. Nu är det ju inte lagligt sett ett dolt fel när det handlar om en bostadsrätt, men reglerna i köplagen som gäller här har likheter med reglerna om dolda fel i fastigheter.
 
Rena skrev:
Nu tänkte jag inte så långt...men det är självklart, det blir ju bedrägeri isf. q(;^;)p
Självklart är det så...och i sådant fall gör även du dig skyldig till (medhjälp) bedrägeri.
Sen kan man ju fråga sig om man överhuvudtaget skulle låta den här uppenbart ohederliga hantverkaren utföra jobbet? :rolleyes:
 
Safet skrev:
Självklart är det så...och i sådant fall gör även du dig skyldig till (medhjälp) bedrägeri.
Sen kan man ju fråga sig om man överhuvudtaget skulle låta den här uppenbart ohederliga hantverkaren utföra jobbet? :rolleyes:
Nej, nu är det gedigna svenska företag som är inblandade. Skall träffa säljaren imorgon så vi får se vad som händer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.