Jag och min sambo köpte vår bostadsrätt för mindre än ett år sedan. Lägenheten var i princip orörd från 1953.

Badrummet är också original och sjunger på sista versen. Upptäckte dock till min fasa att det drog i fogen mellan badkaret och plattan iförrgår.
Då balkongdörren stod öppen ökade draget så pass mycket att det faktiskt ven.
Badrum%201632x1224.JPG
Det spolas vatten i på den fogen i princip varje dag.
Badrum%201632x1224-1.JPG

Då vi köpte lägenheten gjorde fastighetsskötaren en inspektion av badrummet (rätt ytligt) och sade inget om det. Ingenting sades om att badrummet hade renoveringsbehov.

Misstänker att min försäkringsbolag slingrar sig ut ur sammanhanget i följande klausul:

Undantag
Du får inte ersättning för
• skada på det föremål som läckt och orsakat skadan, t ex ledning eller tätskikt (se dock F11)
• skada på byggnad genom röta, svamp, rost eller långtidspåverkan om det inte av omständigheterna framgått att skadan uppkommit på grund av ersättningsbar utströmning



Oerfaren som jag är i dessa sammanhang undrar jag:
- Hur bör jag gå tillväga?
- Har säljaren något ansvar i denna frågan?
- Bör jag kontakta en besiktningsman för att göra en utredning om det eventuellt är skador i väggen?
- Vem utför en sådan besiktning? Typ Anticimex, Plattsättningsfirma auktoriserad för badrum?
- Kan försäkringsbolaget hjälpa mig?
- Kan detta klassifieras som ett dolt fel?

Tacksam för vägledning.
 
När det gäller bostadsrätter så finns inte begreppet dolt fel, du köper en bostadsrätt i befintligt skick. Och detta skulel inte vara eytt dolt fel i en villa heller, dels gick det att inspektera så det faller under undersökningsplikten, dels så gäller inte regeln om dolda fel sådana fel som man borde kunna anta finns med anledning av fastighetens ålder eller allmäna skick. Och ett badrum från 50-talet bör man förutsätta att det är problem med tätheten i.

Jag tror inte att du kan komma någonvart med  säljaren.

Vad gäller besiktning av skadan så kan du antingen försöka få ditt försäkringsbolag att komma ut och undersöka omfattning och föreslå åtgärder, eller så kommer säkert föreningens försäkringsbolag ut i samma ärende.
 
Tack för infon. Då är det försäkringsbolaget som jag bör kontakta.
 
C
Angående "dolda fel";
Detta är knappast tillämpligt för en bostadsrätt då du endast "äger" och ansvarar för ytskiktet. Stadgarna stipulerar eventuella undantag. Resten är föreningens ansvar och egendom - du får inte ens mixtra med dessa grejor utan föreningens godkännande.

När det gäller vattenskador så har dessutom bostadsrättsinnehavaren normalt ett mycket begränsat ansvar och är endast ansvarig om skadan uppstått genom oaktsamhet, och här ligger dessutom "bevisbördan" på föreningen. Om badrummet var kass redan när ni flyttade in och ni inte rimligtvis har haft tid att göra nödvändigt underhåll av ytskiktet så kan jag inte se att föreningen kan hävda att ni orsakat skadan eller har brustit i underhållsansvaret.

Det är alltså föreningen som skall fixa detta. Din egen försäkring täcker därför knappast denna skada. Återställning sker till "ursprungligt skick", så har man gjort något extra så är det dock ditt eget ansvar att återställa detta, och här gäller förmodligen din försäkring.

Antagligen är det en ventilationskanal som läcker genom väggen, vilket dessutom tyder på att det inte finns något fungerande tätskikt. Troligen är väggen och ev. golvet vattenskadat vilket innebär omfattande reparationer för att åtgärda ordentligt.

Många föreningar är inte insatta i vad som egentligen gäller, så om det blir diskussioner så kan det vara en god idé att ta kontakt med en jurist - kolla med försäkringsbolaget.

/C
 
Ventilen sitter högre upp.
Jag tror cpalm har rätt att det är en ventilationskanal som går bakom.


Jag kontaktar föreningen och ber dem komma ut och kontrollera.

Tack för vägledningen.
 
Hej psandin, vill bara kolla, hur gick det med detta ärende...?

Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.