Förbereder för att lägga eps-betong, men osäker på hur nära väggarna jag ska bila ut (så dom inte undermineras)?
Ska man ta det sista in till väggen på just utskiktet så man får en sammanhängande fluten yta senare, eller ska man fasen i det?
så här:
mYhEHyb5C5IPNd_yJwcOFGtVgHUl6W6TAw3RsfNnCvgHJ9CdeQa-q2yFR7LyoW_daPV4OGVj28j2tnmzmHzJrrqknCGb_OisDLHk7WBuqOnznvqbAm7TwAqn2rTJeT_IGFMX16WJJ7AKVkV0FqprGT7PptX8oWV5yCr_Y1uo6GU3nLFnjQFKrZrh2J2RS47h5rL_wQvEd_nIxHRhHRd08JzbZ8aJhHIJQ7HLz0H_Nfz13_tltsad7JTmehzr4D1COfnFVRcmnFiHpnYt5-nnoNWvgAVjwLP3JLBOsCoF2qkzhbCSQJsWwYzXoSn35OVjM1-SxrdqPeEBg6OIxOAalaSG89xc5S6m_45IUhzuBkIXxcXHSRJfEVUB8usJYUi9y5KttnYpsDbh4cOphPHGvB6Mmdgf68xQ39GFQMs6bkcYWq9Y-1CIdSgRGljxqR-lzVGj4pVjikllJnPN6XDbBhvHjkftN-i77ArumFXY7MOlq-yhNlbrtIsm1wctcTDZkTwi_Wl1gfBd_hCEL-HOiCjrSIN55m4jrqGdnztRsohSrDU_LGwrA7R-pQZlDbL-WmmHKpAkv9GREej9s84KfOjYNRIDvY_4ZZPya21JdvP_jYPNTMBMiTVranGXKDRv9EB8mLJwpBIuNloHbfOGzlIg2jdF_SM3o5df2JEATDAOOKZZint2seKaysYHDP4VQ1hLbwKq9in3YjhgwK8=w943-h707-no

eller så här:
Fmg1mjeufXzLSjB5gu12fByNYjS22frNbGp2eozXsPPehEyQfKPTzeGXNqwuY9RAZsnx5FWeptnV3RozT0Wvye2TLGaNHpor4u4pb0oAzbdsUTyFqDfBPTZmMtIjFR_vKuPYyAVSQzcLGXW9K4-o-fe9MwsHdOoRkSFspkVhnDeHhnPFVKY2wDRafBuFh7GpaGPO_LPTEGFYv-GP7l6dkja2RToBny7TCAFhstnHdJQu-bXhgNsigEjn_acrGM2MjAZbcOHrn2FikvxGhoytmEXZU0E-n78EClFvpmlfiBeyCtvfgOVaEfM_YRqx75RhiZ_zJyRHSWc62FV4XLRhFopFUUD4gXMUiktX_Y-wnpJRFNxEMvFyBpVvuwtQwxXw1KCtF8DFBXr-65M3WjLOwoMmdnpLimvAYAHh49HVHn3257sPFbIxSxFnGLi2dF2lT9acEIvECoNGkElLvARYeVGHBuYWSzZnoOmufkQYzwUhgfLEkKL5UUm8O81hToiYiYYHyulhtf3OljIhVLk1HG3h0RKWYqjus2c8oF81azd6MgLhAvH4-b5j3F5f86UimysYS2wv6zLvkIkR_hLrvB9kVk1tlEXIvQpu_nJZc28kSH2vDK_fH8-fJQq-HPJd1ByDFG_viVw2XaBpDlUMdIn0zu7etpgksYVGjdo-cz80jo8Nx8uWgQ2CQMp-EDNnVnt7x1YIC_Vh-kSZL8Y=w943-h707-no
 
Vill du ha synpunkter måste du lämna ut betydligt mer information. Hustyp, byggnadssätt, byggnadsår, är det i källaren du härjar? Gära ritningar.
 
I källare på 1-planshus med källare. Byggt sent 60-tal. Ytterväggar och mittvägg bärande. Innerväggar av lättbetong/aremerade Siporex-block, står på betonggolvet.

Obs att jag bilar bara bort finsats, 5-6cm. Tänker mig bila loss kanterna, vägg för vägg, och gjuta upp nytt stöd där det behövs. Vill framför allt få bort översta ytskiktet, så jag kan få en sammanhängande flytspackling ut intill vägg.

Rören är tidigare bytta, men rörschakten nu igengjutna i plattan.

Handritad sektion av en källare i ett 60-talshus visar bärande väggar och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KJD KJD skrev:
I källare på 1-planshus med källare. Byggt sent 60-tal. Ytterväggar och mittvägg bärande. Innerväggar av lättbetong/aremerade Siporex-block, står på betonggolvet.

Obs att jag bilar bara bort finsats, 5-6cm. Tänker mig bila loss kanterna, vägg för vägg, och gjuta upp nytt stöd där det behövs. Vill framför allt få bort översta ytskiktet, så jag kan få en sammanhängande flytspackling ut intill vägg.

Rören är tidigare bytta, men rörschakten nu igengjutna i plattan.

[bild]
Du bör i princip kunna ta bort det röda, och lämna kvar betongsyllarna:
Sektionsskiss av byggstruktur med betongsyllar och markerade delar i rött som ska tas bort.
 
Den vanligaste grundläggningsmetoden för småhus med källare under 50- och 60-talen var utbredda armerade plattor (vanligen kallade sulor). Mellan sulorna göts sedan en tunn oarmerad platta, ofta med ett tjockt putsskikt överst som även täckte de synliga delarna av sulorna. Sulorna göts på oschaktad mark så gå inte under sulornas lägsta nivå, och rör inte sulorna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, alltså ursäkta - jag som är otydlig här kanske - vi ska inte "bila ut plattan" - vi bilar bort finsatsen och ska gjuta eps-betong ovanpå grovplattan. Jag vill ändå veta hur nära väggen, innerväggen (lättbetongblock med luftspalt bakom) jag kan gå. Huvudsakligen vill jag kunna flytspackla ända in till vägg, men det kanske är helt onödigt. ska lägga golvslingor och det kommer ju ändå inte hela vägen ut till vägg.

Någon som har synpunkter?
 
J justusandersson skrev:
Den vanligaste grundläggningsmetoden för småhus med källare under 50- och 60-talen var utbredda armerade plattor (vanligen kallade sulor). Mellan sulorna göts sedan en tunn oarmerad platta, ofta med ett tjockt putsskikt överst som även täckte de synliga delarna av sulorna. Sulorna göts på oschaktad mark så gå inte under sulornas lägsta nivå, och rör inte sulorna.
btw min konstruktion har tidigare diskuterats och det jag har kallas tydligen voter, och har haft en konstruktörsfirma som avrått från att bila ut plattan.
KJD KJD skrev:
Ja, alltså ursäkta - jag som är otydlig här kanske - vi ska inte "bila ut plattan" - vi bilar bort finsatsen och ska gjuta eps-betong ovanpå grovplattan. Jag vill ändå veta hur nära väggen, innerväggen (lättbetongblock med luftspalt bakom) jag kan gå. Huvudsakligen vill jag kunna flytspackla ända in till vägg, men det kanske är helt onödigt. ska lägga golvslingor och det kommer ju ändå inte hela vägen ut till vägg.

Någon som har synpunkter?
ytterligare så har jag insett att lättbetongblocken i väggarna står på grovplattan, och att "finsatsen"/finbetonglagret är uppgjutet i höjd med det. Har nu tagit bort vägg för vägg, och gjutit upp nytt stöd för innerväggarna för att vara på säkra sidan.

Långsamt, långsamt närmar jag mig gjuting av eps-betongen.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.