Tänkte jag skulle göra en del av arbetsmomenten själv när det gäller vårt nya badrum.
Har byggt till huset 80 m2.
Gjort det mesta själv.

Badrum har jag ingen erfarenhet av men man borde inte behöva vara hjärnkirurg för att få till ett badrum.

Ska börja skiva upp badrummet nu som har en golvyta på 7 m2.

Noterar att det inte längre är krav på våtrums gips utan det går bra med "vanligt" gips som jag satt i övriga bygget.

Lurar ändå på att köra vanligt gips som lager 1 och sedan ett lager med våtrums gips.
Kör på med glasfiber remsor och spackel i alla skarvar.

Vilket steg kommer här näst?

Flytspackling??
 
Ja, golvet och fall samt golvbrunn.
Kolla t.ex. Kiilto.se för tydliga instruktioner om tätskikt.
 
sätt hellre osb eller helst 15 plywood innan gipsen

inga remsor i hörnen och ska du spackla så ska det vara våtrumsspackel om du ska ha matta som ytskikt och ett cementbaserat spackel om du ska ha kakel

efter skivor så bör du flyspackla ja, min 12mm vid lägsta stället och 2,5mm rostfri armering om du ska ha klinker (om det är träbjälklag)
 
Ok, så här då!

Plyfa 15 mm
Våtrums gips
Cementbaseradt spackel i skarvar o skruvhål
På med rostfri armering på golvet(ska lägga klinker)
Flytspackla minst 12 mm

Klart för kakling?

Ska det inte vara något tätskikt mot våtrums gipsskivan?
 
det är sällan man behöver spackla innan tätskikt (som du så klart måste ha) brukar oftast räcka med latex i rörgenomföringar och i hörn, men större skador eller glipor ska spacklas, typ över 7mm då är det bra med spackel

Flytspacklingen blir i praktiken ca 25-30mm i snitt beroende på storlek av badrum, bra att ta hänsyn till om man vill göra en budget på badrummet

Tätskikt finns det en uppsjö tillverkare av, kolla på bkr.se eller gvk.se så det är godkänt, men det är det allra flesta idag.
Folie tätskikt ska användas på skivkonstruktioner, även spacklade träbjälklag, sen finns det rollade tätskikt som man kan använda utanför duschen, läs på om zoner i branschreglerna på bkr.se, jag använder enbart rollat i badrum, mindre produkter och ett säkrare tätskikt (får säkert mothugg här)

fix och tätskikt ska vara av samma tillverkare
 
Läs monteringsanvisningar för tätskikt, läs gärna från mer en en tillverkare, de kan vara olika detaljerade för olika moment. Läs reglerna från BKR.

Och läs monteringsanvisningen för golvbrunnen, innan du gör något överhuvudtaget med golvet. Det är den svagaste punkten, och där flest gör fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.