Hej!

Ska bygga innertak i ett badrum och sätta spottar i det. Taket består idag utav betong och innertaket kommer att bestå utav stålreglar och gipsskivor. Kommer enbart att sänka taket med 57,5mm så behöver spottar som klarar av den lilla höjden.

Har kikat runt och som jag förstår det så är det enbart 12V som fungerar med den lilla höjden? För 12V behöver jag en transformator och helst en elektrisk för att det ska bli enkelt att dimma m.m?

Badrummet är 2.1x1.75m och vi tänkte ha fyra spottar, spegeln har två egna. Har kikat runt på elbutik.se och funnit detta:
Spottar: https://www.elbutik.se/product.html/1206-hide-a-lite-ip44
Transformator: https://www.elbutik.se/product.html/belysningstransformator-116v-6xamp

Kikade på dosdimmer men hittade ingen med mjuk på- och avstängning, har ni Något att rekommendera?

Tankar angående detta? Har jag tänkt fel? Ska jag ha andra saker? Kan jag komma undan billigare? Blir det för mörkt?
 
Hidealite 1206, 1207 och 1208 är alla lämpliga. Det är svårt att säga vad som behövs i effekt och spridning. Sannolikt kommer det finnas utrymmen i badrummet som du kommer uppleva mörkare än idag. En extra spegelbelysning kan vara lämplig.
 
Tack för svaret!

Spegeln har två egna spottar så det är inget problem.

Har jag förstått allt rätt annars? Inget tipps om dosdimmer med mjukstart och avstängning?
 
Det funkar inte med en vanlig vriddimmer?

Om ni tänkt er ha dimmer på både taket och badrumsskåpet så kan jag rekommendera er att endast ha dimmer på taket och vanlig strömställare på skåpet. På skåpet vill man snabbt ha belysning om man ska tvätta händerna ellert något och inte behöva stå och justera ljuset med en dimmer. Räcker gott och väl med att göra det på taket bara.

//Patrik
 
Har tänkt precis som dig fast med en delad strömbrytare och dosdimmer kopplad till en av knapparna. Tanken är att sätta en dosdimmer och fjäder på knappen som kontrollerar taket och låta den andra styra skåpet som en vanlig strömbrytare.
 
Okej.
Ja, det är ett sätt att göra det på och vill ni ha det så är det klart ni ska ha det. :p Men tänk över om ni inte ska ha en vanlig enpolig strömställare och en vanlig vriddimmer, d.v.s. två dosor med två apparater. Då blir det enkelt att tända/släcka och dimmra taket. Även gäster som kommer in i badrummet förstår ganska snabbt hur belysningen funkar.


//Patrik
 
Jag skulle köpt en transformator med inbyggd switchdim (tryckfunktion) någon hundring dyrare men man slipper köpa någon dosdimmer.

SG Hytronik tror jag de heter.
 
b2b2 skrev:
Jag skulle köpt en transformator med inbyggd switchdim (tryckfunktion) någon hundring dyrare men man slipper köpa någon dosdimmer.

SG Hytronik tror jag de heter.
Hur fungerar dessa? Har hört talas om det och frågade i en butik men hon menade på att då måste man komma åt transformatorn och trycka direkt på den. Har den transformatorn som du rekommenderar mjuk av och på?
 
ninalex55 skrev:
Hej!

Ska bygga innertak i ett badrum och sätta spottar i det. Taket består idag utav betong och innertaket kommer att bestå utav stålreglar och gipsskivor. Kommer enbart att sänka taket med 57,5mm så behöver spottar som klarar av den lilla höjden.

Har kikat runt och som jag förstår det så är det enbart 12V som fungerar med den lilla höjden? För 12V behöver jag en transformator och helst en elektrisk för att det ska bli enkelt att dimma m.m?

Badrummet är 2.1x1.75m och vi tänkte ha fyra spottar, spegeln har två egna. Har kikat runt på elbutik.se och funnit detta:
Spottar: [länk]
Transformator: [länk]

Kikade på dosdimmer men hittade ingen med mjuk på- och avstängning, har ni Något att rekommendera?

Tankar angående detta? Har jag tänkt fel? Ska jag ha andra saker? Kan jag komma undan billigare? Blir det för mörkt?
Dosdimmer E19 021 07 Eltako EUD61NPS-400W har mjuk på - avstängning (soft ON/OFF) finns att köpa på http://www.eldirekt.se/?artnr=1902107&cat_id=94
 
Använd "dimmax" dimmer har själv denna med hide-a-lite 6 st 20X 20 W med en fjäder på tryckknappen, i mitt badrum. Ljuset räcker och blir över.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Använd "dimmax" dimmer har själv denna med hide-a-lite 6 st 20X 20 W med en fjäder på tryckknappen, i mitt badrum. Ljuset räcker och blir över.
Varför ska man köpa en dyrare dimmer med sämre effekt och funktioner ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.