Jag bor i en enplanare med helkällare byggt 1969. Det finns en toa/dusch/bastu i källaren idag men det är dax för en total renovering av detta nu. Har inga kända fuktproblem i källaren alls. Bla tänkte jag lägga vattenburen golvärme istället för elementen jag har där idag. Har läst här på forumet kring risker med fuktvandring, obefinligt isolering under plattan mm om man lägger golvärme direkt på plattan. Det gör mig osäker på om jag inte ska ta el golvärme istället som bygger 20mm med en tunn isolerskiva direkt på betongplattan. Nu har jag rivit den gamla bastun och upptäckte att golvet är uppreglat 18-20cm från betong plattan och på det ligger träspont och ovanpå det ligger platmattan idag. Hela golvet ligger i samma nivå så jag antar att det ser likadant ut under hela badrummet totalt 12kvm. Det finns ingen isolering mellan golvbjälkarna mot plattan. Det ser torrt ut på plattan av det lilla jag kan se just nu....

Nu till några frågor jag önskar få kloka råd kring.
1. Är det en bra konstruktion som ligger där idag, dvs uppreglat trä golv på platta i våtrum i källare?
2. Ska jag fortsätta med detta men kanske isolera mot plattan mellan golvbalkarna och byta ut träspånten mot en godkänd våtrums golvskiva/gips?
3. Kan man då lägga vattenburen värme på golvskivorna och lägga på flytspackel?
4. Eller ska jag riva bort allt golv ner till plattan och kanske lägga på 20cm isolering av något slag och sen gjuta lite och ner med vattenburen värme?

Tacksam för snabba och goda råd......
 
Jag har kollat men en bekant i byggbranchen och det lutar år att jag gör enl fråga 4. Enl honom så byggde man trägolv på plattan förr men nu får man inte göra det längre. Det anses vara en riskkonstruktion. Hans spontana svar på mina frågar var att riva ut allt ner till plattan och sen lägga typ cellplast isolering så mycket det går och sen gjuta in vattenburenvärme i en kaka på detta.....
Det låter väl rimligt, eller?
 
Jo, jag röstar också för en sådan lösning, nu när du ändå har 20 cm tillgodo.

Jag har för övrigt just tagit bort en mellanvägg i min källare, där träreglarna hade direktkontakt med betonggolvet (och nog har haft det i ca 50 år...)
Nedersta 3-4 centimetrarna av reglarna var ganska hårt åtgångna av fukt och röta, kan jag säga!
 
Skulle också köra med den varianten. Möjligen att man ska ta och lägga en platon eller så i botten och upp längs yttervägg så att det kan andas lite bara
 
Har nu fått bort halv golvet. Det är en mycket ojämn betong "platta" i botten med variernde avstånd mellan 15-20cm upp till det gamla råspåntsgolvet. Tror jag vet hur jag ska göra nu.
EPS cement över hela golvet i ca 15cm som enl tillverkarna är ett fullt tllräckligt lager för att golvet ska bli isolerat. Behöver inte ens armera. Sen på med vattensslingorna och flytspackel över detta. Tror det blir en bra lösning.....
Får kolla runt på priser p EPS cement nu. Jag behöver ca 1,5kubik färdigblanad cemet och varje säck ger 50 liter. Alltså närmare 30 säckar som jag tänkte handblanda:blushing: suck...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.