Tja håller på med mitt badrum nu på ca5kvm.. har bilat bort allt betong golv och grävt ur sand.
Men nu vet jag inte riktigt hur det ska va för att det ska bli rätt??!
Hur tjockt ska man gjuta med betong? (Ska vara golv värme)
Lägger minst 40cm cellplast
Kan man lägga cellplast direkt mot sand eller behövs nått emellan?
Ska man kanske gjuta betong en bit och sen lägga golvärme och flytspackla in den?
 
Skotta ur sanden, gjut i med eps-cement, flytspackla in värme med fall
 
har skottat ur säkert 30cm sand nu ska inte skotta ur nå mer. men räcker det att ha sand som allt ligger på eller lär jag i med nått annat?
 
Man brukar ha ett kapillärbrytande skikt av makadam, lecakulor eller isodrän så att fukten i marken inte kan vandra upp i isoleringen eller golvet. För att inte sanden ska krypa upp i det kapillärbrytande skiktet brukar man lägga en fiberduk.

Sök på källarprojekt här i forumet så får du se alla varianter och en massa åsikter.
 
okej så i regel så skulle det funka med isodränskiva på sanden och efter det vanlig cellplast och sen gjuta betong golv med golv värmen ingjutet

eller så kanske man gjuter betong en liten bit under nivån för färdigt golv och lägger golvvärme på betongen och flytspaklar med fall på betongen?
 
kan du gjuta så kan man få till golvet färdigt med värme och fall i betongen.
annars så gjuter du golvet rakt, med golvvärmen i betongen sen flytspacklar du till fallet
 
Om man gör fallet i betongen när kan man tätskikta då? Betong tar ju månader att torka eller använder man någon snabbtorkande betong? Eller gör man endast så i källare där man inte sätter tätskikt?
 
man får antingen vänta i månader eller använda snabbtorkande betong, men du får ju vänta även om du flytspacklar på vanlig betong
 
hur länge måste man vänta på flytspacklet då?
 
jag var lite otydlig, du måste vänta ut betongen även om du flytspacklar (flyter du ovanpå betongen kommer det att dröja ännu längre då spacklet lägger sig som ett lock ovanpå)
Betongen bör torkas ner till ca 85% RF innan du spacklar och tätskiktar.
Flytspackel finns i torkintervaller 1dygn - 28dygn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.