Hej allihop!
Sitter och bläddrar i tapetkataloger till vårt Trym som kommer i augusti. När jag kommer fram till våtrumstapeterna börjar jag nästan gråta. :'(
Jag visste att det är våtrumstapeter men hade ingen aning om att de var SÅÅÅ fruktansvärt fula. Detsamma om våtrumsgolvet. Inte finns det något tillval att byta upp sig med heller. I Älvsbyn påstår de att ingen annan har klagat. Oj oj och fy bövelen.

Nu till min fråga:
Är det någon som har kommit på en bra idé att ersätta detta hemska badrum med något annat som inte kostar så förfärligt mycket??
Jag är mycket tacksam för tips!
:-/ :-/
 
"I Älvsbyn påstår de att ingen annan har klagat"

Vi har klagat kan du tro, dom e gräsliga. Men vi tog vad vi tyckte va minst gräsligt och ska sätta kakel o klinkers, kostar visserligen, men det e inte bara du som klagat iaf. :)
 
Vad kul att även ni klagat, Kosmos. Att de inte ändrar på denna "kollektion".
Vi kör även vi ful-tapeter och kaklar om själva framöver. Hur gör ni med lilla toaletten? Där är det kanske enklare att tapetsera själv och lägga en liten plastmattesnutt på golvet. . .
 
Ulle-Bella skrev:
Hur gör ni med lilla toaletten? Där är det kanske enklare att tapetsera själv och lägga en liten plastmattesnutt på golvet. . .
I den toaletten ska det ju inte duschas så där är det enklare att göra en "budgetlösning" i väntan på ev. kakling.
Där skulle man ju, med fördel, kunna tänka sig att låta golvet vara kvar (den grå mattan är faktiskt inte alls så tokig, om man ser den isolerat, det är kombinationen med våtrumstapeten som är mindre rolig ;)) och tex. sätta microlite på väggarna som sedan målas med våtrumsfärg (förslagsvis vitt).
Den varianten är iof. OK även i badrummet, fast där kanske man behöver kakel iaf. vid badkaret om man ska duscha där.
Vet iof. inte om man kan avbeställa bara tapeten och låta golvet vara kvar, risken är väl att om man avbeställer det ena så ryker även det andra ;)

MVH//Christina.
 
Vi får vårt hus leverat om fyra veckor. Precis som Ulla-Bella tänkte jag fy f-n när jag såg våtrumstapeterna och golvproverna. Vi hade redan tidigare bestämt att kakla badrummet men skulle ju välja till toaletten och tvättstugan. Jag ringde till Älvsbyhus och sa jag vill inte ha era våtrumstapeter. I toaletten kunde vi välja bort, där ska vi tapetsera själv. I tvättstugan gick det inte att välja bort våtrumstapeten beroende på att de provtrycker vattnet i fabriken och då måste det vara vattentäta ytor. Vi valde den grå matten både på toaletten och i tvättstugan, den är helt ok. Jag har sett den inlagd i ett Älvsbyhus. På väggarna i tvättstugan valde vi den grå våtrumstapeten men tänker tapetsera över själva där. Ett alternativ är att måla på våtrumstapeten, det har jag gjort i flera hus vi haft tidigare. Det håller faktiskt mycket bra. Jag har till och med gjort det i badrum!



 
sparvagen skrev:
Ett alternativ är att måla på våtrumstapeten, det har jag gjort i flera hus vi haft tidigare. Det håller faktiskt mycket bra. Jag har till och med gjort det i badrum!
Ahaa.... det låter intressant, är du säker att det funkar på den här typen av våtrumstapet som Ä-hus har??
Vad ska man isf. använda för färg??

MVH//Christina.
 
Hej!
Jag frågad vår lokale måleriexpert angående målning på dessa våtmattor. Han avrådde bestämt från detta men då talade vi om badrummet. Färgen kanske sitter bättre när den inte behöver bli blöt.
Det låter ju som om fler klagat, det känns skönt :))
;D
 
Färgaffärerna avråder alltid. Men jag vet att det funkar. Jag målade så för första gången för ca 20 år sedan i en tvättstuga, den färgen sitter fortfarande. För tre år sedan målade jag i vårt badrum på en gummimatta. Vi duschar direkt mot denna gummimatta, färgen sitter utan problem. Det jag målat med är vanlig vattenlöslig väggfärg, med lite glans, alltså inte den mest matta. Den jag målade för 20 år sedan är samma typ av våtrumsmatta som Älvsbyhus har.
 
sisy, vilken typ av förbehandling gjorde du som fått så bra resultat :)

MVH//Christina.
 
Jag tvättade med Målartvätt eller liknande. Det viktiga är att tvätta bort eventuellt fett och smuts så att fären fäster.
 
Tack snälla!
Det är ju värt att prova. Någon speciell färg du använde, eller?
 
Nja "lilla" toaletten har vi ju ingen än vi bygger ju Mimer och ska inte inreda övervåningen riktigt än ;)

Måla på våttapeterna låter ju helt klart intressant :)

 
Jag har använt vanlig vattenlöslig väggfärg som finns på vilken färgaffär som helst. Jag tror att det är viktigt att den inte är helt matt så att vattnet rinner av lättare.
 
Då törs man testa trots att färg-gurun avråder. ???
Jag tycker det är helsjukt att bygga ett nytt hus med ett badrum som är så fult att jag skäms. Usch...
 
Ulle-Bella skrev:
Är det någon som har kommit på en bra idé att ersätta detta hemska badrum med något annat som inte kostar så förfärligt mycket??
Ulle-Bella skrev:
Jag tycker det är helsjukt att bygga ett nytt hus med ett badrum som är så fult att jag skäms. Usch...

Någonstans är det väl så att man får inse att "smakar det så kostar det", antingen betalar du det initialt på huspriset eller så bekostar du det själv i efterhand, det är mycket få saker som "kommer gratis" (oavsett hustillverkare) så om du tycker att det är så vedervärdigt så kakla det och lägg klinker/golvvärme, eller beställ det utan matta och tapet och sätt en egen matta/våtvägg (som du inte behöver skämmas för ;)).

OK..... det är verkligen inte världens flashigaste badrum (men inte heller det dyraste, snarare tvärtom ;)), men det finns väl ändå andra saker i livet som är viktigare att skämmas för isf. än vilken tapet man har på väggen i badrummet!! :)

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.