Hej

Vi har ett badrum 1,60 * 3 och 240 i tak där vi fått problem med att vår våtrumsmatta på golvet har släppt runt golvringen. Ska tilläggas att detta är källargolv och det är betong under. Vi har numera dränerat om och har isodrän utanpå om det har betydelse på något sätt i tankarna.
Vi behöver åtgärda släppet av mattan samt att vi behöver få bort ett stort fall just vid brunnen. Fallet är farligt brant om det är halt.
Jag tänkte höra om ni kan hjälpa mig få fram en projektplanering och hjälpa mig hittar argument för eller emot mina tankar.

1. Riva ut plastmattan på golvet och lägga klinker efter att golvet är fixat.

2. Vi måste byta brunn (har jag förstått) enligt regler. Vårt hus är från -79 men man behöver ju göra det ändå till nya samt att om vi vill få bort det för kraftiga lutningen i duschen så behöver vi ändå jobba just där.Detta tänkte vi överlämnat åt någon som kan och som vill åta sig att inte göra hela badrummet. Vi har haft kontakt med någon men som av försäkringsskäl bara vill göra hela badrum.
3. Lägga klinker på golvet.
4. Sedan sätta fibo-trespo på väggarna. Jag tror att det går snabbare för en amatör som mig och samtidigt ger mig skyddet som behövs.

Jag har många funderingar kring detta arbetet.
Ett är hur man sätter fibo-trespo på klinkern, men jag såg jag följande
tråd och beskrivning där bilder visar att man har några millimeter mellan klinker och listen och skyddar med tätning mellan. http://www.byggahus.se/forum/badrum/1809-fibo-trespo-badrumspanel.html

Vi har idag plastmatta på väggen och min undran är om jag behöver ta bort den gamla väggen eller om jag kan låta den vara som extra skydd. Det är bara en vägg som är yttervägg och det är en av duschväggarna om det har betydelse.

Alla våra vattenrör ligger utanpå väggen och vi har ett element som är vattenburet och som vi vill flytta för att få plats med badkar och vi vill ersätta det med ett vattenburen handdukstork/element och undrar hur man vet att man får rätt storlek för att värma upp ytan.

Vi har även en bastu i anslutning från detta lilla badrum. Vi har idag knappsatts utanför bastun för att styra bastuaggregatet. Jag skulle vilja ta bort den för att flytta bastudörren något för att få plats med ett badkar. Jag vill istället ersätta det äldre bastuaggregatet med ett nytt där man styr via knappar på aggregatet. Exempelvis ett sånt här: http://www.bauhaus.se/tylo-sense-sport-6-kw.html?nosto=nosto-searchpage-1 Ser ni några problem med den tanken? El gör jag inte själv kan tilläggas.

Många funderingar och dom har bara börjat kanske man ska säga. Så jag är tacksam för tankar, tips, bilder och länkar som rör just att riva plastmattor, sätta upp fibo-trespo. Jag vet mina begränsningar men har samtidigt lärt mig att genom att få kunskap så kan man lära sig mycket och kan göra mer än man tror. Jag kommer inte riskera något med huset så känner jag att det är delar jag inte kan så kommer jag inte göra det men med er hjälp hoppas jag på att kunna göra så mycket som möjligt själv. Vi har ett annat badrum så tidspressen är inte stor, däremot är dom ekonomiska förutsättningarna något mindre just nu och vi vill hålla ner kostnaderna så gott det går.

Som sagt, tacksam för tips och tankar!

Då jag ofta själv söker efter länkar och annat som rör ett ämne så tänkte jag börja länka nedan till saker där jag upplever att diskussioner som kan vara intressanta berörs.

Tätskikt
http://www.byggahus.se/forum/golv/8...tta-till-klinker-i-tvattstuga-i-kallaren.html
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.