Det kommer ojämn värme i badkarsblandaren från Gustavsberg:
http://www.vvsochbad.se/Badrum-Badk...rg-Nordic-Badkarsblandare-160-c-c-370556.html
Kör man på maxvärme så blir vattnet kallt efter en stund. Man får justera fram och tillbaka för att bibehålla värmen.
Övriga kranar i huset levererar jämn värme, så felet måste ligga i den aktuella blandaren.
Gissar att det kan vara något "bös" i blandaren eftersom det varit en del installationer på rören innan dom når fram till badrummet.
Räcker det att lossa blandaren och spola vattnet baklänges eller behöver jag skruva isär den helt ner till molekyler för att fixa problemet?
 
Ta svaret för vad det är, jag är ingen rörkrökare.. Det låter som om blandaren kalkat igen. Jag är osäker om det går/lönar sig att plocka ner den i sina beståndsdelar och rengöra. Är dock ganska övertygad att det är kalk som är boven i dramat. Hur gammal är den?
 
Max fem år gammal. Förra ägaren av huset renoverade badrummet innan jag köpte. Vi har ganska mjukt vatten här, så kalk känns otippat.
Hur ser det ut i en sån här blandare?
 
Sitter det någon strypning i blandaren? Det finns strypningar som är avsedda att minska åtgången av varmvatten vid dusch. Dessa kan få blandaren att inte hålla temperaturen jämn.

Har du någon annan förorening i vattnet än kalk? Mangan kan komma som grus i ledningarna och sätta igen blandaren. Jag har fått rensa min duschblandare några gånger efter att det slutat komma kallvatten genom den. Det har inte gått att spola bakvägen, utan jag har varit tvungen att skruva den i bitar.

Erik
 
Nä, fem år låter som en kort tid för kalk att ta död på blandaren, speciellt om ni har mjukt vatten. Det har du helt rätt i. Är det kommunalt vatten? Är iaf inne på lite samma spår som Avemo, är det något annat som får den att becka igen..?
 
Kommunalt vatten. Jag matar fram 60 gradigt vatten från pannan. Är det för klent kanske?
 
Darth Peter skrev:
Jag matar fram 60 gradigt vatten från pannan. Är det för klent kanske?
Absolut inte, ganska optimalt skulle jag säga. Jag har för mig att man brukar rekommendera 55-60 grader. Tillräckligt varmt för att hålla legionella borta men inte "farligt" varmt.
 
Skruvade loss blandaren, tog bort vredet och den keramiska mojängen. Hittade ingen skit eller något. Drog på lite lagerfett på packningarna.
Skruvade ihop den igen, och nog fan funkar den igen.
Fick dock fan för att jag dragit på överflödigt med fett, vilket resulterade i en avatar-liknande fru.
 
Krilleman
Hade jag sett ditt inlägg lite tidigare kunde jag ha besparat dig problemet med avatar-frun. Du har ingen termostatblandare utan en vanlig blandare med keramisk insats som du redan kommit på!

Men hela scenariot låter allt lite spännande med överdimensioneringen på fett... :wow:

Mer läsning om service på din blandare finns här
 
När man vanligtvis fettar o-ringar till maskiner, så är det inget fin-lir. Så det gick av bara farten. Tänkte inte en tanke på var överflödet skulle ta vägen. :)
Tack för länken!
 
Krilleman
Jo men även fast jag kört tungdragare och fettat i vändskivan alldeles för många gånger tror jag aldrig att jag använder den mängden i mina blandare, men du gav ju mig ett leende iaf!

Avatar-fru...
 
Blått lagerfett är bra till det mesta, men det sätter sig drygt på emalj och hud. :)
 
Krilleman
Vad hände med armaturfett, som det låter kanske?! :x
 
Armatur/amatör-fett... :)
Man tar vad man har hemma... :)
 
Krilleman
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.