Förutsättningarna är gammalt hus med källare utgrävd -49. Huset är dränerat med pordrän och det aktuella rummet är urgrävt och isolerat med 13cm cellplast. Ovanpå det gjutet betonggolv med vattenburen golvvärme. Källaren står på en sula med direkt markkontakt, så risk för markfukt finnes. I rummets ena hörn (mot två ytterväggar) skall ett bubbelbadkar så småningom placeras. Väggarna är murade med betonghålsten.

Jag har läst många trådar som avhandlar tätskikt i källare med duschhörna, och att tätskikt endast ska appliceras i duschhörnan och en bit ut, men gäller samma för badkar? Eller räcker det runt golvbrunnen?

Källarytterväggarna är f.ö. murad med 25cm djup sten sten fyra varv (80 cm ovan golv), och ovan det 20 cm djup sten. Nivåskillnaden (5 cm) är sedan klädd med träullit som putsats med kalkputs. Eftersom kalkputsen inte duger som underlag för kakel kommer jag ta bort skivorna, och istället bygga ut den nedre biten c:a 10 cm för att skapa en nisch som kan användas som avställningsyta. Den kommer även användas för att bygga in el och vatten till badkaret som idag gjutits in i plattan (Rör i rör samt VP-rör) och just nu kommer upp intill källarväggen i hörnet.

Bör denna konstruktion byggas med stålreglar och våtgrumsgips eller muras med leca-block? Jag är själv inne på det senare då det känns som en robustare konstruktion?
 
Använd bara tätskikt i våtzon 1, se bild...

Vatzon-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Ok, med skarvremsa mellan vägg och golv samt på nischen då? Jag kommer troligtvis använda ett rollat tätskikt, Kiilto K2.

När det gäller nischen, tycker ni jag ska köra på lecablock eller en reglad konstruktion? Sträckan är 3,8+2x0,8m, så med leka blir det ju 48 block (10x20x50cm), dvs 1000-1500:- beroende på om jag kör snikvarianten (Byggmax) eller Weber. För en reglad konstruktion antar jag att det är stålreglar och våtrumsgips gäller, inte pappgips?
 
Bygg du ut väggen med lecablock, det gjorde jag för några år sedan, just för att dra vatten dolt till badkar, handdukstork och WC, och få avställningsyta kring badkaret. Har fungerat alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Jag antar att du putsade lecablocken innan innan du tätskiktade och kaklade?
 
AndersMalmgren skrev:
Vi gjorde så, täppte igen alla porer med ett tunt lager gipsputs

[länk]
Tjusigt, jag antar att det där är de minsta blocken från Byggmax? Gipsputs ska jag nog dock undvika eftersom det är en källare, men murbruk b/c borde funka.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nischen i relaxen murad. Nu ska allting putsas, sedan kaklas och klinkras, men det blir nog en projekttråd för det.

Har funderat fram och tillbaka ang tätskikt och kommit fram till att jag endast kommer tätskikta kring golvbrunnen. Eftersom det endast kommer finnas ett badkar kommer det bli minimalt med vatten och även om jag skulle vattenfylla hela källaren ser jag ändå inte vad tätskiktet skulle göra för nytta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.