Jag och sambon är på gång att bygga nytt och a-ritningarna är nästan klara förutom ett rum; badrummet på övervåning! Vi vill gärna ha både dusch och badkar men har svårt att få till en rimlig lösning där de båda är separata.

Därför har jag börjat kolla upp att kombinera duschområdet med badkaret. Verkar inte vara helt vanligt i Sverige så det har inte varit lätt att hitta information.

Lägger upp en bild på hur planlösningen för badrummet skulle kunna se ut med denna lösning samt en inspirationsbild:
Arkitektonisk ritning, interiör planlösning, möbleringssymboler, måttangivelser, dörrar och fönster markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt badrum, blå kakel, fristående badkar, träskåp, guldarmaturer, gröna växter, fönster, stilrent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni, kan detta vara en idé att genomföra? Finns det några problem eller annat som funkar dåligt med lösningen? Och föreslå gärna andra möjliga vägar att gå om ni kommer på nåt bättre 🙂
 
MB_ MB_ skrev:
Jag och sambon är på gång att bygga nytt och a-ritningarna är nästan klara förutom ett rum; badrummet på övervåning! Vi vill gärna ha både dusch och badkar men har svårt att få till en rimlig lösning där de båda är separata.

Därför har jag börjat kolla upp att kombinera duschområdet med badkaret. Verkar inte vara helt vanligt i Sverige så det har inte varit lätt att hitta information.

Lägger upp en bild på hur planlösningen för badrummet skulle kunna se ut med denna lösning samt en inspirationsbild:
[bild]
[bild]

Vad tror ni, kan detta vara en idé att genomföra? Finns det några problem eller annat som funkar dåligt med lösningen? Och föreslå gärna andra möjliga vägar att gå om ni kommer på nåt bättre 🙂
Kul och smart idé för att få in både dusch och badkar. Det enda som jag kommer att tänka på är att delen där man vill ha extra fall mot golvbrunn blir en större yta då man vill ha fall ifrån yttervägg till duschens golvbrunn. Sen en mer praktisk fråga är väl kanske att det blir mer stänk mot badkarsdelen när man inte har duschvägg mot den delen men en liten sak för att få till lösningen kanske.
 
C Cadräv skrev:
Kul och smart idé för att få in både dusch och badkar. Det enda som jag kommer att tänka på är att delen där man vill ha extra fall mot golvbrunn blir en större yta då man vill ha fall ifrån yttervägg till duschens golvbrunn. Sen en mer praktisk fråga är väl kanske att det blir mer stänk mot badkarsdelen när man inte har duschvägg mot den delen men en liten sak för att få till lösningen kanske.
Att spegelvända dusch och badkarsplacering och ställa badkaret närmre ytterväggen för att komma förbi är kanske en variant. Men tycker nog er tanke är snyggare.
 
BirgitS
MB_ MB_ skrev:
Finns det några problem eller annat som funkar dåligt med lösningen?
Vad säger branschreglerna från BKR om fönster ovanför badkaret och nära duschen?
Jag har för mig att det inte ska vara så enligt dem eftersom det leder till en ökad risk för att vatten kommer in i väggen.
 
C Cadräv skrev:
Kul och smart idé för att få in både dusch och badkar. Det enda som jag kommer att tänka på är att delen där man vill ha extra fall mot golvbrunn blir en större yta då man vill ha fall ifrån yttervägg till duschens golvbrunn. Sen en mer praktisk fråga är väl kanske att det blir mer stänk mot badkarsdelen när man inte har duschvägg mot den delen men en liten sak för att få till lösningen kanske.
Bra fundering, den ska jag ta med till våra byggare!

Jag har också funderat på hur trist badkaret kommer se ut med vattenstänk men jag tänker blunda för det problemet tills en bättre planlösning kommer 🙈
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad säger branschreglerna från BKR om fönster ovanför badkaret och nära duschen?
Jag har för mig att det inte ska vara så enligt dem eftersom det leder till en ökad risk för att vatten kommer in i väggen.
Tack BirgitS för ditt inspel, en väldigt bra och relevant fråga!
Jag har utgått från att det funkat då arkitekten placerade badkaret där i första skissen, men efter jag läst på så verkar inte det vara fallet.

För den som vill veta vad jag hittat när jag letat:
I BKR står det inget särskilt om fönster och våtrum zon 1 förutom hur tätskikt ska dras ut mm. Däremot står det att ”Kraven i BBV21:1 är harmoniserade med branschreglerna från Golvbranschens Våtrumskontroll, Säker Vatteninstallation och Måleribranschens Våtrumskontroll”. Och GVK i sin tur säger ju sedan 2021 att fönster ej får placeras i plats för bad eller dusch.

Det innebär att i mitt fall får badkaret inte stå vid fönstret (vet dock inte om duschen är för nära). Däremot går det eventuellt att sätta detta som avvikelse med risk för högre självriskkostnad. Jag ska dra det här vidare med arkitekt och byggare för att se vad vi kan göra!

En liten side note:
Jag hittade en intressant artikel som bland annat tar upp utmaningen för småhusägare som vill ha våtzon 1 vid fönster, och att framtidens lösning kan vara fönster redan vid tillverkning förbereds för våtrum: https://www.golvtilltak.nu/start/nyhetsarkiv/anders-rosenkilde/

Men tyvärr inget som kommer vara fixat till när vårt hus är klart 🙂
 
BirgitS
Okej, om GVK skriver något om det men inte BKR så kan det kanske vara så att det bara gäller när man har våtrumstapet. Alltså bör kollas upp. Har BKR någon kundtjänst där man kan ställa frågor?
 
MB_ MB_ skrev:
Tack BirgitS för ditt inspel, en väldigt bra och relevant fråga!
Jag har utgått från att det funkat då arkitekten placerade badkaret där i första skissen, men efter jag läst på så verkar inte det vara fallet.

För den som vill veta vad jag hittat när jag letat:
I BKR står det inget särskilt om fönster och våtrum zon 1 förutom hur tätskikt ska dras ut mm. Däremot står det att ”Kraven i BBV21:1 är harmoniserade med branschreglerna från Golvbranschens Våtrumskontroll, Säker Vatteninstallation och Måleribranschens Våtrumskontroll”. Och GVK i sin tur säger ju sedan 2021 att fönster ej får placeras i plats för bad eller dusch.

Det innebär att i mitt fall får badkaret inte stå vid fönstret (vet dock inte om duschen är för nära). Däremot går det eventuellt att sätta detta som avvikelse med risk för högre självriskkostnad. Jag ska dra det här vidare med arkitekt och byggare för att se vad vi kan göra!

En liten side note:
Jag hittade en intressant artikel som bland annat tar upp utmaningen för småhusägare som vill ha våtzon 1 vid fönster, och att framtidens lösning kan vara fönster redan vid tillverkning förbereds för våtrum: [länk]

Men tyvärr inget som kommer vara fixat till när vårt hus är klart 🙂
Att tänkta på är att ersättning från f-bolag vid ev. skada som sker pga "felplacerat" fönster enbart påverkas om skadan sker i det området, inte om du får en skada på annan plats. Risken för fuktskada mot en vägg , kanske högt upp på väggen vid ett fönster, får du bedöma själv. Avvikelse är som sagt möjlig och bestäms av dig som beställare.
 
  • Gilla
MB_
  • Laddar…
Vi har ett badrum med linjeavlopp längs hela kortväggen till höger. Dusch sitter på den väggen, ett badkar står längs övre väggen och en glasdörr avskärmar från resten av badrummet. Litet och kompakt, totalt 1,8x3,6 meter. Hela rummets golv lutar plant med rätt lutning åt höger.

CAD-ritning av badrum med toalett, vägg, dörröppning, och utrymmeslinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det funkar utmärkt. Det blir ett litet insteg från hallen på ca 30mm ungefär mittemot toalettstolen för att få till fall i hela rummet. Anledningen till detta är att vi har två gossar som gärna har vatten lite här och var och det kändes enklast, säkrast och bäst att ha fall överallt! Det enda jag kan rekommendera är att få till en avskärmning i dusch/badutrymme så gott det går. Som vårt badrum är så måste man stänga dörren ut och fylla hela badrummet med ånga innan det är varmt och gott att duscha :)

Jag funderar på ett draperi enligt streckad guld för att slippa just detta. När man börjar duscha står man och fryser nån minut innan volymen man är instängd i blir varm. Dessutom leder det ju till att när man är klar och vill torka så hade det varit bättre att stiga ur duschutrymmet med ånga och torka sig i ett svalare och torrare område.

Detsamma gäller när man badar. Hade det varit instängt mer i vårt rum hade det varit varmt och gott även om huvudet.

Så mitt råd är att försöka ordna med tättslutande glasdörrar vid dusch/badhörnan. Tätt mot golvet åtminstone, uppåt kan det ju vara en glipa på några dm beroende på takhöjd. Mest så man inte får drag av kall luft in under vägg/dörr.
 
  • Gilla
MB_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.