Jag vill se 3:an, 5:an 6:an och disoverykanalerna. Valet blir med andra ord ganska enkelt. det blir ett Viasat och ett Canal digital-abonnemang. Nu till frågorna:

1. Räcker det med en parabol?

2. Vad bör jag satsa på för box som klarar båda korten bra?

3. Har någon av firmorna några bra erbjudanden som innebär en bra parabol till låg kostnad, installation och kanske t.om en box som klarar båda korten?

4. Tidigare har vissa personer tipsat om ett system där man skickar koden från ett kort till alla boxar i huset. Hur fungerar de om man har två kort? Skickar den båda kortens koder till alla boxar eller måste jag ha två uppsättningar av detta system och hur blir det då: 2 sändare och 2 mottagare på varke box? Fungerar detta överhuvudtaget eller kommer de störa varandra?

5. Något annat man bör tänka på? Tips?
 
Eh, Boxer har väl alla de kanalerna du vill ha? Eller, det beror iofs på vad du väver in i Discoverykanalerna.
 
Boxar som fixar båda systemen finns men är då inte godkända av bolagen så det krävs lite av dig och det går ju inte att garantera nått för framtiden. Själv skulle jag köra köra med dubbla boxar mot 2 olika teveapparater om jag nu inte hade intresset som jag har i detta. ;) På det viset kan man se både 3an och 5a sammtidigt utan att gå på lina av vad som är lagligt med kort delning mm.
 
Spix skrev:
Jag vill se 3:an, 5:an 6:an och disoverykanalerna. Valet blir med andra ord ganska enkelt. det blir ett Viasat och ett Canal digital-abonnemang. Nu till frågorna:

1. Räcker det med en parabol?

2. Vad bör jag satsa på för box som klarar båda korten bra?

3. Har någon av firmorna några bra erbjudanden som innebär en bra parabol till låg kostnad, installation och kanske t.om en box som klarar båda korten?

4. Tidigare har vissa personer tipsat om ett system där man skickar koden från ett kort till alla boxar i huset. Hur fungerar de om man har två kort? Skickar den båda kortens koder till alla boxar eller måste jag ha två uppsättningar av detta system och hur blir det då: 2 sändare och 2 mottagare på varke box? Fungerar detta överhuvudtaget eller kommer de störa varandra?

5. Något annat man bör tänka på? Tips?
Jag har inte hundraprocentig koll men ger ändå några svar så finns det säkert någon som kan komplettera och ev. rätta:

1. Ja, du behöver dock ha ett LNB med två utgångar alt. ett dubbelt LNB där du drar två coax och kombinerar dessa till en nedgång till mottagaren. Vill du t.ex. kunna se VIASAT och CD på två olika tv så behöver du dubbla twin-LNB.

2. Har inte koll på boxar för närvarande men kan vara lite svårt att hitta som klarar båda och helst vill man ju ha hårddiskinspelning och dubbla mottagare...

Lycka till!

Yamma
 
1. Ja det räker med en parabol men du måste ha två LNB. En för Canal digital och en för viasat då de sänder från olika positioner i rymden.
Twinlnb tar man till just då man vill köra flera boxar mot samma satelit. I detta fall behöver du således två stycken sånna om du ska ha två boxar

2. Den box jag vet klarar båda system är nokias gamla 9802. Jag har en själv nämligen som jag kör Canal Digital på. Boxen är Viasat godkänd

Boxer har 3:an 5:an och 6:an samt vanliga discovery och animal planet. Ca 60% ska också kunna få travel and living via tillval


Kortdelningsfrågor diskuterar vi INTE på detta forum

/Mats
Moderator Teknik

 
Tack för alla svar.

Rogz skrev:
Eh, Boxer har väl alla de kanalerna du vill ha? Eller, det beror iofs på vad du väver in i Discoverykanalerna.
Discovery Channel, Discovery Sience, Discovery Civilisation. Sedan gillar jag National Geografic.

mats_o skrev:
Kortdelningsfrågor diskuterar vi INTE på detta forum
Synd. Det hade varit populärt. Att diskutera teknik är inte olagligt så länge man inte använder sig av tekniken eller uppmanar till att utnyttja tekniken (och kanske inte ens då eftersom kortdelning vad jag vet inte är prövat i domstol).
 
Jag har också en Nokia 9802S med både Viasat och Canal Digital men jag ska byta till boxer, främst för att det blir väldigt mycket billigare. Vi tappar så klart tappar en del kanaler på bytet, men inga vi tittar på. Discovery Civilisation och science tror jag bara ingår i Canal digitals dyraste abbonemang, vi har familjepaketet och där ingår de inte.
 
Jag kan rekommendera den Viasat-godkända mottagaren Strong SRT 8700 den klarar bägge systemen utan modifiering. Fungerar klockrent här hemma!
 
Jag har en Triax med dubbla kortläsare som jag har kört båda på fram till jul.

Jag säljer denna i mars pga byte till Boxer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.