Hej
Vi har ett hus med tre plan. I suterrängvåningen sitter det vattenelement och på de två övriga golvvärme. Golvvärmen har egen cirkulation och hämtar värme från värmepumpen genom en värmeväxlare. Från början var det elradiatorer på suterrängvåningen. Då värmeväxlaren, enligt installatören, innehöll för lite vatten för värmepumpen installerades en tekniktank i serie.
Senare byttes elradiatorerna ut mot vattenelement som kopplades parallellt med värmeväxlaren enligt den översta bilden.
Problemet är att vi har nästan ingen värme alls i elementen. Jag tror problemet är att motståndet i rören till elementen är betydligt större än att gå via värmeväxlaren. Skillnaden blir ännu större när golvvärmen inte behöver värme och värmeväxlaren kopplas bort. Då sitter det bara ett kort rör som leder det varma vattnet tillbaka till värmepumpen. Känner man på elementen är de knappt ljumna (och de är avluftade).
Jag har funderat på om man skulle kunna koppla om enligt den nedre bilden. Då går värmen först till elementen (som behöver varmare vatten än golvvärmen) och sedan till värmeväxlaren för golvvärmen. Motorventilen kan fortfarande koppla förbi värmeväxlaren ifall golvvärmen inte behöver värme.
Skulle det fungera, eller är det en dum ide?
 
Har du verkligen en värmeväxlare till golvvärmen? Det brukar man bara ha om det är i uterum som ska kunna kallställas på vintern.
 
Ja vi har en värmeväxlare.
Vår golvvärme är något halv-industriellt system med gummislangar i flytspackel där vattnet snurrar runt med förhållandevis hög fart. Golvvärmen regleras inte per rum utan vattnet antas ha sådan fart att värmen jämnas ut mellan rummen. Den enda reglering som finns är en termometer som mäter temperaturen i ett rum och en regulator som kopplar in eller ur värmeväxlaren beroende på om det behövs mer värme eller inte.
Golvvärme fungerar förvånansvärds bra trots den enkla reglering, men jag skulle nog inte rekommendera systemet. En del rum kan bli lite för kalla och andra lite för varma.
 
Det låter väldigt udda.
 
B
Shunten tar ju ett delflöde och tvingar ett delflöde genom växlaren. Om du styper i den ledning (helt eller delvis) som bypassar golvvärmevvx tillbaka till VP, så kommer trycket i systemet öka och därmed flödet till radiatorkretsen.

För att detta ska fungera är det viktigt att radiatorkretsen har uppställda termostater, för annars är risken stor att flödet till vp blir för lågt vid något tillfälle.

Det är ganska vanligt att man bygger om 3-vägs system med konstantflöde till 2 vägssystem med konstant tryck istället.

Ritningen i nederkant sätter ju systemet i serie, och då får man ännu högre tryckfall och högre delta T. En vp ska jobba med små delta T (och gärna låga tryckfall).
 
Ventilen som kopplar in/ur värmeväxlaren är helt digital. Antingen allt eller inget går till värmeväxlaren. (Jag kan ha använt fel symbol.)
I föregående kommentar står det att "Det är ganska vanligt att man bygger om 3-vägs system med konstantflöde till 2 vägssystem med konstant tryck istället." Tyvärr leder min google-fu mest till högtalare när jag försöker få tag i mer information. Har du någon länk med mer information, helst ett kopplingsschema jag kan ge till en rörmokare så att det blir rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.