Hej! Bor i hus på landet och byggde mig en bastu i somras, vi har vatten i bäcken på hösten och vintern där jag brukar bada i kombination med bastu. Men ju närmare sommaren vi kommer ju mer torkar den ut.

Har köpt en gammal frysbox som inte kommer vara inkopplad (ca 300 liter) tänkte att jag skulle fylla den med vatten och eventuellt sätta i någon typ av reningsverket, kanske något liknande man har i akvarium, vad tror ni ?
Denna skulle jag såfall ha som badtunna under sommaren är tanken.

Sen är jag kluven kring om jag ska gräva ner den och bara sätta ett lock på eller om jag ska låta den exponeras av sol och vind. Jag vill att vattnet i ska vara så kallt som möjligt. Vad hade ni gjort ? och varför ?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Skogen#3 och 21 till
  • Laddar…
Varför köpte du inte ett gammalt badkar? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MichelleW och 35 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Varför köpte du inte ett gammalt badkar? :crysmile:
Det är ingen isolering i ett badkar bland annat
 
  • Gilla
steterpaaf och 1 till
  • Laddar…
Goshark Goshark skrev:
Det är ingen isolering i ett badkar bland annat
Vill du hålla kallt vatten så är det nog bättre utan isolering och nedgrävt så håller den marktemperaturen.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 19 till
  • Laddar…
Goshark Goshark skrev:
Det är ingen isolering i ett badkar bland annat
Isolering fördröjer bara nedkylning/uppvärmning. Vattnet blir inte kallare per automatik bara för att man har isolering.
 
  • Gilla
  • Älska
Ymp och 11 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Isolering fördröjer bara nedkylning/uppvärmning. Vattnet blir inte kallare per automatik bara för att man har isolering.
Nej det jag men tanken var som sagt att använda den under sommaren, och vattnet ska ju vara så kallt som möjligt.
 
Så mycket isolering som det är i väggarna borde det alltså vara väldigt kallt inomhus..?
 
  • Gilla
  • Haha
Sensuous och 10 till
  • Laddar…
Bara att sätta i sladden till boxen så blir det kallt på riktigt.

Det är rätt stor kraft som trycker väggarna utåt om du fyller den med vatten och det är risk att den inte håller för det. Det problemet minskar om du gräver ner den. Frågan är väl hur sunkig den blir efter ett tag nedgrävd med fukt utifrån, men om du redan äger den och inte ska ha den till något annat är det ju enkelt att testa.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 15 till
  • Laddar…
harry73
Jag hade nog inte använd en frysbox att bada i. Jag tror knappast att den är dimensionerad för att kunna fyllas med vatten. Den går nog sönder på ett eller annat sätt.
Själv har jag en utedusch med bara kallt vatten som jag använder på sommaren (med eller utan bastu) och på vintern sätter vi igång den vid bastubad.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Du kommer i snitt att ha lika kallt vatten i en nedgrävd kylbox som i ett nedgrävt badkar (med lock). Det du ev. kan göra med kylboxen är att jämna ut temperaturen under dygnet. Vinsten att använda en kylbox skulle jag säga är obefintlig.
 
  • Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
Goshark Goshark skrev:
Hej! Bor i hus på landet och byggde mig en bastu i somras, vi har vatten i bäcken på hösten och vintern där jag brukar bada i kombination med bastu. Men ju närmare sommaren vi kommer ju mer torkar den ut.

Har köpt en gammal frysbox som inte kommer vara inkopplad (ca 300 liter) tänkte att jag skulle fylla den med vatten och eventuellt sätta i någon typ av reningsverket, kanske något liknande man har i akvarium, vad tror ni ?
Denna skulle jag såfall ha som badtunna under sommaren är tanken.

Sen är jag kluven kring om jag ska gräva ner den och bara sätta ett lock på eller om jag ska låta den exponeras av sol och vind. Jag vill att vattnet i ska vara så kallt som möjligt. Vad hade ni gjort ? och varför ?
Skaffa ett rostfritt kar att tvätta kronjuvelerna i, enklare att hålla rent...
 
  • Gilla
  • Haha
Lasse Hoby och 6 till
  • Laddar…
Jag föreslår Julas badbalja art 008850, den har avtappningsplugg och är nog något lättare att rengöra efter bad än en frysbox.
 
  • Gilla
helrob och 6 till
  • Laddar…
Jag ställer mig nog till de som inte riktigt tror att boxen kommer vara vattentät för sådana volymer, det kommer trycka ut de invändiga väggarna så det blir glipor och så rinner det in i boxen, har du då kopplat in den för att det ska blir kalt vatten är det nog stor risk att den som badar, får sig en duktig kyss o blir stel av andra anledningar än kyla. =)
Nog bättre med ett badkar och en pump med slang till och från bäcken så du kan köra i nytt vatten hela tiden så det håller sig kallt, i alla fall lika kalt som bäcken. Sedan får du nog helt enkelt stänga av tillflödet och tömma karet för rengöring mellan varven.
 
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Googla på "chest freezer cold plunge", eller sök på samma sak på Youtube. Det finns massor med folk som badar i ombyggda frysboxar.
 
  • Gilla
  • Älska
Andypandy00 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.